Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
I slutet av november 2018 samlades över 70 byråer, organisationer och skolor för att signera Byråkoden – den gemensamma uppförandekoden för kommunikationsbranschen i Göteborg. Beyond var en av byråerna som skrev under och vi är väldigt stolta över att vara en del av det här initiativet. Byråkoden är uppbyggd av nio punkter; mål och åtaganden som tillsammans blir handlingsplanen för en jämställd och rättvis bransch.
Tack vare vårt lilla kontor på Drottninggatan i Göteborg kunde vi bli en del av Byråsamarbetet som driver detta. Men geografi ska inte begränsa positiv utveckling och Byråsamarbetet har sedan dag ett fått förfrågan från andra städer. På vårt huvudkontor i Borås har vi valt ut vilka punkter vi ska börja arbeta med och tagit dom första stegen framåt. Vi har bland annat ett aktivt jämställdhetsombud och uppdatera oss även på frågan genom föreläsningar åtminstone en gång om året.