Rörligt del 2
Vilken typ av rörligt är bäst att satsa på?
Det visade sig finnas en hel drös med siffror och argument som svarar på varför det är en bra idé att satsa på rörligt innehåll. Nu fortsätter vi vår artikelserie med att ta oss en titt på vad som menas med ”rörligt”, och vilka rörliga saker du kan använda för att stärka ditt varumärke. Se videon som sammanfattar och scrolla ner för att läsa hela artikeln.
För att gå rakt på rödbetan betyder ”rörligt” nästan alltid video. (Inte alltid, vi kommer till det längre ner.) Video är ett kraftfullt medium där du fängslar och engagerar den visuella varelsen Människa, som vi kan anta att din målgrupp består av oavsett vad du sysslar med.
När du använder video kan du förmedla budskap och information såväl som värden och känslor, dessutom på ett intressant och underhållande sätt. Och det finns många olika typer av rörligt innehåll att satsa på, beroende på vad du vill uppnå.
Video i sociala medier
Det vi möts av dagligen, dussintals, hundratals (tusentals?) gånger när vi scrollar genom våra flöden och filterbubblor. Här trängs det mesta vi kommer att gå igenom i artikeln, så det här är inte riktigt att betrakta som en egen typ av rörligt. Men på tok för stort för att inte ta upp.
Under 2022 ägnade den genomsnittlige internetanvändaren 147 minuter om dagen på sociala medier. Så om det är någonstans du vill att ditt rörliga innehåll ska hamna är det här, oavsett om det rör sig om en påkostad varumärkesfilm eller en spontan story.
Här finns det nämligen folk som är hungriga efter innehåll, och ju rörligare desto bättre.
Som vi konstaterade i förra artikeln kommer video att ge dig mer genomslagskraft än statiskt innehåll. Och genom att använda stories kan du dessutom ”gå före i kön” och ligga ovanför det vanliga flödet. Sociala medier är också en given samlingsplats för allt ditt rörliga innehåll, där nyfikna och potentiella kunder kan lära känna dig på ett engagerande sätt.
Video i sociala medier passar bäst när du vill: Nå ut vitt och brett (rörligt generellt), vara ständigt i topp (dagliga stories), och samla allt ditt rörliga innehåll på ett ställe.
Reklamfilm
Den klassiska reklamfilmen görs i majoriteten av fallen för att nå ut med ett särskilt erbjudande. Det kan vara lansering av nyheter, en tillfällig prissänkning eller en del av en större kampanj – men reklamfilmen kan också ha som uppgift att nå utanför din nuvarande kundkrets och göra fler människor medvetna om att ditt varumärke finns på marknaden.
Reklamfilmer har förväntade platser som reklamavbrott, pre-rolls och andra köpta ytor. Det kan kosta hur mycket eller hur lite som helst beroende på var du väljer att visa din reklamfilm. Du kan också lägga upp den i företagets egna sociala medier för noll kronor.
Reklamfilm passar bäst när du vill: Nå ut med ett särskilt erbjudande. Beroende på din mediabudget passar reklamfilm också när du vill nå utanför din nuvarande kundkrets.
Varumärkesfilm
En nära släkting till den traditionella reklamfilmen är varumärkesfilmen. Här går du mer på djupet snarare än att fokusera på något särskilt erbjudande, och förmedlar istället varumärkets varför.
Visst kan varumärkesfilmen byggas upp kring en specifik produkt, funktion eller aktivitet, men innebörden och betydelsen är större. Här använder du känslor för att göra ditt varumärke särskiljande och minnesvärt. I alla fall om du gör filmen på rätt sätt.
En varumärkesfilm kan många gånger visas på samma ytor som en vanlig reklamfilm, men då med syftet att visa upp eller bygga varumärket snarare än att nå ut med ett särskilt erbjudande.
Varumärkesfilm passar bäst när du vill: Tydliggöra ditt varumärke eller dina kärnvärden, introducera varumärket för nya människor på ett genomarbetat och berörande sätt, lägga grunden för emotionella relationer mellan målgruppen och ditt varumärke, särskilja dig från konkurrenterna även om produkten är likvärdig.
Casefilm
I en casefilm visar du upp hur det du erbjuder har löst en utmaning för någon av dina kunder. Genom uttalanden och klipp på processen och lösningen i bruk ger du tittaren ett solklart och praktiskt exempel på vad det är du möjliggör. Gärna tillsammans med någon sorts jämförelse mellan utgångsläget och resultatet, för att visa vilken skillnad ditt erbjudande kan göra.
Casefilm passar bäst när du vill: Visa ett konkret exempel på vad du erbjuder, tydliggöra innebörden av ditt erbjudande, visa upp ditt företags kompetenser, produkter eller tjänster.
Explainer-video
Om du vill förse din målgrupp med tydlig information eller instruktioner är det nog en explainer-video du vill göra. Här kan du berätta om hur en produkt eller tjänst fungerar, förklara lite mer komplexa sammanhang eller visa målgruppen hur de gör någon särskild grej steg för steg.
Eftersom en explainer-video inte är så kallad medvetandegörande kommunikation, och alltså inte har som uppgift att göra världen medveten om att du finns, kan du här ta det lugnare och inte bränna av hela varumärkeskrutet på femton sekunder.
Explainer-video passar bäst när du vill: Förse målgruppen med tydlig information, skicka över en tydlig förklaring efter ett säljmöte, visa hur man använder din produkt, ge inspiration kring det du säljer.
Animerad film
När det gäller nyss nämnda explainer-videor är just animerad film ett vanligt alternativ. Här väljer du bort riktiga människor och platser till förmån för stiliserade exempel och symboler.
Den kanske främsta fördelen med animerad film är att du får full kontroll över det som syns i bild. Från miljö, väder och småfåglar i bakgrunden till hur fysikens lagar fungerar, eller att hela världens färgpalett är hämtad ur din grafiska profil.
Animerad film passar bäst när du vill: Uttrycka dig mycket tydligt, undvika kopplingar till specifika personer, hålla nere budgeten men ändå visa sådant som skulle vara kostsamt att filma.
Livesändningar
Varför inte streama ett event eller ta en fika med dina följare? Så länge du bygger upp livesändningen kring ett relevant ämne skapar du en känsla av närhet och tillgänglighet samtidigt som du öppnar upp för en dialog med målgruppen i realtid. Sårbarheten i en direktsändning kan också få dig att upplevas genuin, även om någonting skulle gå åt skogen under själva streamen.
När Linkedin lanserade sin sändningsfunktion Linkedin Live upptäckte man snart att livesändningar där genererade 7 gånger så många reaktioner och 24 gånger så många kommentarer än en vanlig video på plattformen. Och livesänder du på Instagram går du före kön som går före kön; du hamnar alltså till och med före blobbarna med stories.
Livesändningar passar bäst när du vill: Dela med dig av någonting i realtid, visa tillgänglighet, ha en dialog med dina följare, utstråla äkthet.
Webinar
Allt som oftast streamas ett webinar live och faller alltså in under nyss nämnda livesändningar. Här bygger dock streamen vanligtvis på någon form av presentation eller föreläsning, tillsammans med omröstningar och frågor till publiken som tittar på distans.
Webinar passar bäst när du vill: Engagera kring ett specifikt ämne, vara den som delar med sig av nya erfarenheter och insikter.
Möjligheten att sticka ut
För att inte bli för långrandiga avrundar vi uppräkningen här – även om det är långt ifrån slut på olika typer av video (360/VR, AR, interaktiva videor, liveshopping, musikvideor och så vidare).
Men det finns ett intressant perspektiv vi inte har tagit upp än. Och det är att, istället för att fråga ”vad är rörligt?” formulera frågan så här: Vad kan vara rörligt? Då öppnar ett nytt kapitel upp sig, en värld som inte är i närheten av så utforskad som traditionell video.
Till exempel kan en logotyp vara rörlig idag, något som inte ens var möjligt när en logga bara fanns i tryckt form. Vem bryr sig om den tryckta loggan nu? Låt den röra på sig!
Giffar har blivit ett nytt sätt att reagera, kommentera och konversera. Skyltfönster, snabbmatsmenyer och produktbilder rör på sig, klädesplagg kan ha rörliga motiv och du kan ha ett eget manér för animationer och rörlig grafik i din grafiska profil. Det är bara fantasin som sätter gränserna.
Oavsett om du väljer en etablerad form av rörligt eller vill utforska något helt nytt kommer du att skapa effekt när det rör på sig. För genom att vara rörlig där andra är statiska har du ett säkert sätt att sticka ut och engagera den visuella varelsen Människa med ditt varumärke.
Vilken typ av rörligt innehåll skulle hjälpa dig och ditt varumärke närmare målen? Boka ett möte med oss så undersöker vi hur du kan använda rörligt innehåll för synas för rätt personer.
Boka ett möteFrån greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?