Varumärkesplattform del 4 av 7: Målgrupp.
En varumärkesplattform må vara fel plats för en djupdykning i målgruppen. Men det vore rent ut sagt koko att inte ha ett eget avsnitt för dem här. Så vad vet du om din målgrupp? Eller snarare – vad är mest värt att veta?
I fråga om målgruppen kommer det alltid finnas fler saker att lära sig och nya saker att upptäcka. Därför gäller det att dra skarpa gränser för vad du vill ta med om din målgrupp i varumärkesplattformen.
Varför målgruppen ska med
Även om du aldrig har gjort några undersökningar eller någon kartläggning av din målgrupp så är det ju i slutändan någon som faktiskt köper varorna eller tjänsterna du säljer. Förmodligen finns det dessutom ännu fler som skulle välja ditt varumärke om de bara kände till det, om du bara kunde nå dem.
Alltså har du en målgrupp där ute och ju bättre du förstår de människorna, ju mer du vet om dem, desto bättre kan du bli på att nå dem och hjälpa dem att upptäcka dig. Eller, som i fallet med varumärkesplattformen, desto bättre kan du finslipa ditt varumärke för att passa målgruppen.
Här handlar det dock inte om att hitta på utan förstärka sådant som redan finns, beståndsdelar där bandet mellan ditt varumärke och målgruppen är som allra starkast.
Varför det ska vara kortfattat då?
Ja, om målgruppen nu är så himla viktig, varför ska den inte få ta mer plats? Därför att vi inte vill ta fokus från själva varumärkesarbetet. Det här avsnittet ska mer vara en avsmakningsmeny, en välkomponerad hitparad av munsbitar sprängfyllda av information om den livsviktiga målgruppen.
Så att målgruppen finns med och formar strategin kring varumärket men utan att det tar så mycket plats att vi tappar tråden.
Att göra ett urval
Ordet ”målgrupp” får många människor att genast tänka kön, ålder, geografisk hemvist och social status. Men är det viktigt att Berit och Bengt är 67 och 69 år, heterosexuella pensionärer, övre medelklass och bor i en villa strax utanför blablabla – eller är det ännu viktigare att veta att de har upptäckt glädjen i att idrotta tillsammans? Att båda gillar Deep Purple och gärna vill äta mindre kött men inte vet hur de ska börja?
Det som är viktigast för oss är att förstå målgruppens gemensamma behov, problem, drömmar och värderingar. Vad ser vi för minsta gemensamma nämnare när vi undersöker hur de tänker och vilken världsuppfattning de har?
Urvalet vi gör för att koka ner vår beskrivning av målgruppen bygger på två saker. Dels vad som är relevant såklart. Ju närmre din produkt eller bransch, desto viktigare att ta med det.
Den andra saken är ännu viktigare, nämligen vilka mönster vi kan se. Vilka är överrepresenterade i din målgrupp? Vad har de gemensamt, finns det något som särskiljer dem från folk utanför målgruppen?
Lagom mycket
Vi har skrivit om målgrupp tidigare och vi kommer att göra det igen. För i vår värld är målgruppen det viktigaste av allt. Men när vi gör en varumärkesplattform vaskar vi bara fram de största glänsande kornen och sparar resten i en egen kunskapsbank om målgruppen.
Här gäller det att ta med tillräckligt mycket för att vi ska få en förståelse för målgruppen och skaffa oss insikter till hur vi kan forma och slipa varumärket till en ännu bättre pusselbit. Men inte för länge, det är redan dags att gå vidare till nästa avsnitt.
En bra målgruppsbeskrivning
Ger ett axplock av de viktigaste insikterna kring målgruppen
Tydliggör vilken roll du har i målgruppens vardag
Ringar in mönster som hjälper dig att nå fram
Du har nu läst del 4 av 7
Läs mer på länkarna nedan, eller prenumerera på vårt nyhetsbrev och få hela guiden samlad i en PDF.
Läs del 1/7 om Vision här
Läs del 2/7 om Mission här
Läs del 3/7 om Kärnvärden här
Läs del 5/7 om Positioneringsstrategi här
Läs del 6/7 om Varumärkeslöften här
Läs del 7/7 om Varumärkespersonlighet här