🍪💀Tredjepartskakans död och hur du påverkas av det 💀🍪
Vid årsskiftet var det tänkt att Google skulle stänga av stödet för tredjepartskakor helt. Så blev det inte. I stället valde man att börja med 1 % av användarna och planerar att öka denna siffra kontinuerligt under året. Här förklarar vi allt du behöver veta om cookiedöden.
Hoppa direkt till sammanfattningen ↓
Någon gång under tredje kvartalet beräknas tredjepartskakans existens att vara ett minne blott, men vad innebär det egentligen i praktiken? Påverkar det dig ens eller är det bara digitala tjänsteleverantörer och utvecklare som får slita sitt hår och gnugga geniknölarna när det kommer till att hitta nya lösningar? Läs vidare så ska vi förklara.
Detta är en kaka
Låt oss börja med att kort klargöra vad tekniken bakom betyder. Kakor, eller cookies, är små bitar av information som sparas i din webbläsare och som kan kommas åt av de webbplatser du besöker. Det kan exempelvis vara att komma ihåg din inloggning så att du slipper logga in igen när du kommer tillbaka till webbplatsen nästa dag.
Kakor har också olika attribut som namn, domän, hur lång tid de gäller och huruvida de kan läsas med JavaScript eller ej. Vissa gäller bara så länge du har din webbläsare öppen och kallas sessionskakor, medan andra består över en längre tidsperiod. Den egenskap som är viktig i detta sammanhang är den som berör domän då den anger för vilken eller vilka domäner en kaka får användas, och huruvida den räknas som en tredjepartskaka eller ej.
Tredjepartskakor – kakor som bakats av någon annan
Om du loggar in på en hemsida och kryssar i alternativet “Kom ihåg mig” så sparas med största sannolikhet en kaka i din webbläsare som gör att hemsidan kan identifiera dig vid nästa besök. Detta är en förstapartskaka då dess syfte är att förbättra funktionaliteten på samma sida som den används.
När en kaka i stället sätts utan relevans till hemsidan du besöker och dess funktioner, utan direkt intention att förbättra den och mot en annan domän då är det oftast en tredjepartskaka. Oftast görs detta av en tredjepartstjänst vars syfte är att förbättra sin tjänst och skapa sig en uppfattning om hur besökarnas beteende ser ut.
Vad används tredjepartskakor till?
Analys- och annonseringstjänster har traditionellt använt tredjepartskakor för att hålla koll på en användares beteende. Om du besöker en hemsida som använder en annonstjänst exempelvis, då sätts ett unikt identifikationsnummer för dig i en tredjepartskaka. När du sedan besöker en annan hemsida som använder samma tjänst då kan tjänsten känna igen dig med hjälp av detta nummer och på så sätt föra statistik över vilka sidor du besöker. På detta sätt kan de skräddarsy vilka annonser som ska visas för dig baserat på dina förmodade intressen. Detta utan att du har något konto hos dem eller har berättat om dina preferenser.
Kakorna kan också användas för att skräddarsy effektiviteten hos annonseringstjänster. Du har säkert varit med om situationer när du kollat på en produkt hos en e-handel och när du sedan besöker en sida eller en social plattform så får du upp annonser för just en sådan produkt. Detta kallas retargeting. Ett annat användningsområde är för att säkerställa att samma annons inte visas för många gånger och på så vis uppfattas som irriterande.
Därför tas stödet för kakan bort
Tidigare kunde tjänsteleverantörer som använde sig av tredjepartskakor i princip härja fritt. Det var få som visste vad kakor i allmänhet, och tredjepartskakor i synnerhet, var och än mindre vad de användes till och varför. I takt med att det blivit ett ökat fokus på personlig integritet och transparens kring datainsamling har dessa tekniker alltmer börjat ifrågasättas. Apple har i flera år drivit frågan om användarnas integritet och valde för flera år sedan att som standard stänga av stödet för tredjepartskakor. Övriga leverantörer av webbläsare blir tvungna att följa efter för att inte riskera att tappa marknadsandelar.
Konsekvenser av tredjepartskakans bortfall
Hittills har vi förklarat vad kakor används till, och när de faller bort innebär det såklart att dessa användningsområden påverkas. Vissa av dem går att åstadkomma på andra sätt med hjälp av smarta tekniker medan andra blir svårare, eller kanske rent av omöjliga, att lösa.
Något som är säkert är dock att de stora jättarna som till exempel Google, Meta och Microsoft inte kommer påverkas i samma utsträckning som mindre aktörer. Detta har att göra med att de oftast redan har etablerad en förstahandskontakt med besökare av din och andras hemsidor. Många använder webbläsaren Chrome eller Gmail (Google), Microsoft 365 (Microsoft) eller Facebook (Meta) och ger då respektive företag möjlighet att samla in data utan tredjepartskakor. Företagen kan sedan använda denna data för att på bästa sätt implementera sina olika tjänster. De har också känt till förändringen under en längre tid och därför kunnat förbereda sig på skiftet.
För dig som använder analys- och annonseringstjänster blir det nu extra viktigt att känna till vad som skulle kunna påverkas och vad som kommer att bli ännu viktigare framgent. Precis som med GDPR kommer integritet, transparens och relevans att premieras.
Inte helt säker på hur detta påverkar dig och ditt företag?
Boka ett möte så hjälper vi digBra att känna till
- Annonseringen kan åtminstone inledningsvis bli mindre personligt riktad och ha mindre precisa data att arbeta med.
- Framför allt är det annonsering och analys mot anonyma användare som kommer att påverkas.
- Använd tjänsteleverantörernas nya tekniker för bästa effekt vid annonsering (ex. Facebook Conversion API).
- Annonsera i rätt sammanhang i stället för att uteslutande följa efter besökaren med retargeting.
- Utvärdera annonseringsresultat på nytt – det som fungerat bra tidigare behöver nödvändigtvis inte ha samma effekt längre.
- Skapa en god relation med dina besökare och uppmuntra till andra sätt att dela med sig av information som kundklubb, nyhetsbrev eller sajtbaserade preferensinställningar.
- Håll dig uppdaterad på ämnet för att vara beredd att testa nya metoder.
Sammanfattning
- Tredjepartskakans död innebär en omställning för analys- och annonseringstjänster, vilket kan leda till mindre personligt riktad annonsering och färre exakta data.
- Stora tech-företag som Google och Meta kan klara sig väl utan tredjepartskakor tack vare sin etablerade förstahandskontakt med användare.
- För att anpassa sig till förändringen är det viktigt att använda nya tekniker för annonsering, samt att prioritera integritet och transparens.
- Användare kan förvänta sig en omställning mot mindre påträngande annonser och bör vara medvetna om sina val kring delning av data.
- Kontinuerlig uppdatering och beredskap att testa nya metoder är avgörande för att hantera förändringen i det digitala landskapet.
Fortfarande inte helt säker på hur detta påverkar dig och ditt företag? Boka ett möte så hjälper vi dig.
Från greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?