Del 2: Design och upplevelse
Så skapar du en vinnande upplevelse i din e-handel – design och användarvänlighet är nyckeln
När e-handeln omsätter hundratals miljarder bara i Sverige är det knappast överraskande att konkurrensen är hård. Lägst priser, bredast sortiment eller smalast, kunnigast och mest nischat. Men det finns ännu ett medel för att slåss om kunderna – nämligen upplevelsen.
När man pratar om upplevelse i e-handel handlar det om hur kunden uppfattar och interagerar med företaget under hela köpprocessen. Alltså rör det en hel mängd olika faktorer; allt från sajtens utformning och användarvänlighet till produktutbud, kundsupport, betalningsprocess och leverans.
En vanlig fallgrop är att låta designen ta överhanden på bekostnad av upplevelsen. Alltså att man vill särskilja sig genom att ta ut sitt varumärke till max i olika designelement eller unik navigation, utan att ta hänsyn till hur det påverkar helhetsupplevelsen.
Skapa en smidig och intuitiv köpprocess för dina kunder
Att ha en snygg och modern webb är givetvis viktigt, men i frågan med e-handel är det ännu viktigare att ge kunderna en smidig och lättförståelig köpprocess. Med det sagt ska sajten givetvis inte vara identitetslös. Det handlar bara om att forma designen utifrån upplevelsen, inte tvärtom.
Och framförallt att både design och struktur (minst) motsvarar målgruppens förväntningar.
Tumregeln är att göra allting kring köpet så intuitivt som möjligt. Så att kunden förstår, utan att behöva tänka efter, allt från att hitta bland produkterna till att genomföra ett köp. Ju färre konstiga, onaturliga eller krångliga steg kunden behöver ta, desto mer bekväm och trygg kommer hen känna sig. Vilket i sin tur är en nödvändighet för en långvarig kundrelation.
Ett sätt att göra din e-handel intuitiv är att motstå frestelsen att uppfinna hjulet på nytt. Brukar sökfältet, menyn och köpknapparna ligga på ungefär samma ställen i gränssnittet på de flesta andra sajter? Gör då likadant, och anta utmaningen att sätta ditt varumärkes prägel på e-handeln inom de ramarna.
Vikten av en effektiv kundservice och sömlös kundupplevelse i din e-handel
När man startar en e-handel är det också viktigt att ha en väl fungerande kundservice. Precis som i fysiska butiker förväntar sig kunderna att kunna ställa frågor och få hjälp vid behov. Så se till att ha en genomarbetad plan för hur du ska hantera frågor, klagomål och returer.
När du väl har rutinerna och handlingsplanerna på plats behöver du också kommunicera dem tydligt på sajten. Ju mer lättillgänglig informationen är kring saker som returpolicy, öppet köp och liknande, desto tryggare känner sig kunden. Och med tryggheten kommer den positiva köpupplevelsen.
Helt enkelt: Att lägga resurser på kundservice betalar sig alltid i form av lojalitet från kunderna.
Något som också hänger ihop med tryggheten är att ge en konsekvent upplevelse vilken kanal kunden än använder. Helt enkelt en sömlös upplevelse oavsett om kunden handlar via datorn, mobilen, sociala medier eller i fysiska butiker (om du har sådana).
Sammanfattninsgsvis: Kundupplevelse, köpprocess, kundservice och var lyhörd
För att summera bygger en positiv kundupplevelse väldigt mycket på trygghet. Vilket du kan skapa förutsättningarna för genom att arbeta med tydlighet, en lättförståelig köpprocess, ett enhetligt intryck oavsett kanal, och en väl fungerande kundservice.
Utöver dessa tre saker är det alltid en god idé att hitta små trevliga saker att strössla med. Till exempel gratis frakt, valmöjligheter kring leveranser eller personliga rekommendationer. Bonusgrejer som gör att kunden trivs i din e-handel, kommer ihåg den och kommer tillbaka.
Sedan är det viktigt att tänka på att kundupplevelsen är en ständigt pågående process. Därför bör du alltid vara lyhörd för kundernas behov och önskemål så att du kan arbeta kontinuerligt för att förbättra och utveckla upplevelsen. Ett fokus på kundupplevelsen kan göra hela skillnaden i att bygga lojalitet, driva försäljning och skapa ett starkt varumärke med din egen e-handel.
10 tips för att skapa en smidig och sömlös köpupplevelse i e-handeln
- Upplevelsen handlar om alla interaktioner mellan kunden och företaget under hela köpprocessen.
- Forma designen utifrån upplevelsen, inte tvärtom.
- Gör allting kring köpet så intuitivt som möjligt.
- En lättförståelig process får kunden att känna sig trygg och bekväm i din e-handel.
- Trygga och bekväma kunder handlar, kommer ihåg och kommer tillbaka.
- En välfungerande kundservice är en förutsättning för en positiv kundupplevelse.
- Från dag ett, ha en plan för hur du ska hantera frågor, klagomål och returer.
- Se till så att kunderna får ett enhetligt intryck av ditt varumärke oavsett kanal.
- Hitta små trevligheter att strössla köpprocessen med (som personliga rekommendationer eller gratis frakt).
- Var lyhörd för kundernas behov och utveckla kundupplevelsen kontinuerligt.
Läs övriga delar här
Del 1: Kunderna och köpresan
Del 3: Personalisering
Nästa del kommer inom kort, eller prenumerera på vårt nyhetsbrev nedan. Då får du hela guiden och mycket mer direkt till din inkorg.
Från greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?