AprilskÀmt 2024
Ligger du lÄgt? Vi bygger din Tinderprofil
Att sticka ut i mĂ€ngden i dagens ytliga sociala mediesamhĂ€lle kan vara svĂ„rt â men det Ă€r inte omöjligt. Precis som vi hjĂ€lper företag med att stĂ€rka eller bygga varumĂ€rke hjĂ€lper vi dig att branda dig sjĂ€lv och sticka ut i bruset med dina bĂ€sta sidor för att du ska hitta din bĂ€sta match. Med vĂ„rt Tinderprofil-paket kommer du inte lĂ€ngre att ligga lĂ„gt.
Se mer av vÄrt aprilskÀmt 2024
Bygg ett starkt varumÀrke inifrÄn: En introduktion till employer branding
LĂ€s merFrĂ„n greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) â hĂ€r reder vi ut begreppen
LĂ€s merTillgĂ€nglighetsÂanpassning: SĂ„ förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjĂ€nst för nya lagkrav
LĂ€s merSocial Search/SEO â sĂ„ boostar du organisk trafik i dina sociala medier
LĂ€s merĂka försĂ€ljningen i din e-handel med effektiv personaliseringsteknik
LÀs mer7 trender inom e-handel att hÄlla koll pÄ 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvĂ€mlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nĂ„ ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spĂ„s den utvecklingen fortsĂ€tta Ă€ven under 2023. Men konkurrensen pĂ„ www blir ocksĂ„ tuffare och det blir alltmer utmanande[âŠ]
Content is fortfarande king
HÀr ser vi tillbaka pÄ Ärets contentsatsning dÀr vi lÄter siffrorna tala för sig sjÀlva (ihop med kommentarer frÄn vÄr vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i Är med en gÄva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi sÄklart tycker Àr viktigare Àn bÄde content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hÄlla koll pÄ 2023
2022 var Ă„ret dĂ„ vi kommunicerade med memes och började hĂ€nga mer pĂ„ LinkedIn. NĂ€r vi nu gĂ„r in i 2023 Ă€r budskapet frĂ„n bĂ„de plattformar och anvĂ€ndare högt och tydligt â keep it real, TikTok Ă€r nĂ„got att rĂ€kna med och gamingvĂ€rlden Ă€r lika med guldgruva full av möjligheter. HĂ€r kommer 6 sociala medietrender[âŠ]
Hur ska man tÀnka kring reklam i lÄgkonjunktur?
Gasa eller bromsa â vad Ă€r egentligen smartast att göra med sin marknadsföring nĂ€r ekonomin pekar nerĂ„t? Eftersom vi Ă€r en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare Ă€n i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vĂ€gen framĂ„t i lĂ„gkonjunktur.
Hur jobbar vi pÄ Beyond?
Vi haffade nĂ„gra av vĂ„ra kollegor och bad dem berĂ€tta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev âBeyond omâ, en webbserie med korta avsnitt dĂ€r vi berĂ€ttar om hur vi jobbar med allt frĂ„n logotyper till företagskultur. PĂ„ den hĂ€r sidan kommer vi att fylla pĂ„ med nya avsnitt allt eftersom.
VĂ€ck kreativiteten efter semestern
HĂ€r har du en karamellpĂ„se med inspiration för att veva igĂ„ng hjĂ€rnan efter sol, grill och bad. SjĂ€lva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, rĂ€kna med allt ifrĂ„n varumĂ€rke till e-handel och PR (stay tuned!). Men sĂ„ lĂ€nge fĂ„r du en samling med en del av det[âŠ]
Vilken förÀndring behöver ditt företag?
Det Àr inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrÄ pÄ bÀsta sÀtt. BestÀller man reklamfilm och annonser? Logotyper, mÀssmontrar eller en tagline som alla kommer ihÄg? Ja, kanske ⊠Men som bestÀllare ska man inte behöva precisera vilka enheter man Àr ute efter. Det rÀcker med att man vill ha en enda sak: FörÀndring.
Beyond Communications Tobias Erlén vÀljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk Àr en svensk ideell organisation som vill skapa nÀsta generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget Àr lika enkelt som svÄrt; göra omklÀdningsrummen till en plats dÀr sunda vÀrdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmÀrksammas i internationell tÀvling
Under tisdagen den 24 maj fick BorÄsbyrÄn Beyond Communication motta inte mindre Àn tvÄ guld och ett silver i den internationella tÀvlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Ăr du förberedd för nĂ€sta generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation Àr chansen stor att du ocksÄ vill veta vad som försiggÄr pÄ den och mÀta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gÄtt över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer â en plakatparad av fluffiga budskap
âAlla tryckare, utspridare och försĂ€ljare av Ă€rekrĂ€nkande plakat skall straffas, första gĂ„ngen med piskrapp, andra gĂ„ngen med livetâ. TvĂ„ Ă„r senare, Ă„r 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hĂ€ngning eller strypning, för de som spred material som inte fĂ„tt godkĂ€nt. Redan dĂ„ förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu Ă€r det[âŠ]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plÄgade leende en massa gÄnger, och nÀmn en bÀttre dag Àn fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
PÄ TikTok omsÀtter vi lÀrdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat fÀrdigt vÄr artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp pÄ TikTok. Men vad ska vi dÀr och göra? RÀtt svar Àr: ingenting. DÀremot ska vÄra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sÀtter ord pÄ ditt varumÀrke
Efter en lĂ„ng men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina â sajten som âöversĂ€tterâ din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 10
Slutligen tar vi en svÀng kring annonsering i sociala medier. HÀr rör det sig om bÄde rena annonser och sponsrade inlÀgg dÀr vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vÄrt vanliga innehÄll.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 9
Nu krÀnger vi pÄ oss tÀnkarhatten och spÄnar fram faktiska uppslag till innehÄll för vÄra sociala medier. Har vi lagt ner tillrÀckligt mycket arbete pÄ de föregÄende stegen kommer det hÀr avsnittet nÀstan skriva sig sjÀlvt.
Policy för hundar pÄ kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrÄn Beyond Communication i BorÄs, om man lÄter hundÀgande medarbetare ta fram en hundpolicy för bÀste vÀnnen pÄ jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 8
Efter att vi har gjort vaÌra kanalval aÌr det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingaÌende innehaÌllsstrategier. AÌterigen utgaÌr vi fraÌn maÌlgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehaÌll vi ska skapa foÌr de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 7
Det finns vÀldigt, vÀldigt mÄnga sociala medier. För att fÄ ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lÀgger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska anvÀnda varje kanal.
8 mars Àr vi arga
PÄ internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tÀnker vi inte dela ut nÄgra blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. IstÀllet Àr vi arga över att den hÀr dagen ens behövs. (Och den ilskan bÀr vi med oss Äret om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 6
Kanske har vi en utförlig varumÀrkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte sÄ mycket mer Àn lite magkÀnsla. I bÄda fallen Àr det hÀr vi preciserar hur och vem vi Àr i vÄra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhÀlle.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 5
Vid det hÀr laget har vi samlat pÄ oss sÄpass mycket kunskap att det Àr lÀge för en mellanlandning. HÀr sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lÀttare kunna ta med dem framÄt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 4
NÀr vi scrollar igenom bÄde vÄra egna och vÄra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehÄll som vÀcker mest engagemang. Eller minst. HÀr sÀtter vi ord pÄ vad vi har hittat och sammanstÀller en rad innehÄllskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 3
Nu vet vi vad vi vill Ästadkomma med vÄra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. DÄ tar vi oss en titt runt omkring för att hitta bÄde inspiration och saker att Äka snÄlskjuts pÄ.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 2
Vem Àr det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll pÄ vilka vÄra kunder Àr. SÄ hÀr handlar det först och frÀmst om att sÀtta ord pÄ vilka de Àr och samla ihop lite info som kan hjÀlpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier â Del 1
Kommer du ihÄg i mitten av 2010-talet nÀr alla företag skulle ha en egen app? LÄt oss sÀga att det var fler som ville ha det Àn de som kunde förklara varför. DÀrför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestÀmma syftet med vÄr nÀrvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas dÀr?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS Ă€r en modell â eller snarare guide â framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken Ă€r att behandla de sex stegen i STEPPS som bestĂ„ndsdelar som kan anvĂ€ndas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje bestĂ„ndsdel Ă€r ett vĂ€rde som förstĂ€rker delbarheten[âŠ]
Vi Àr tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har Äterupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renÀssans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni fÄr massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett hÀrligt samtal med Anna, vd pÄ Beyond, och Tobias, vÄr creative director.
Hur fÄr jag spridning pÄ LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn Ă€r vĂ€rldens största professionella sida för nĂ€tverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag Ă€r det dĂ€rför en bra plattform att synas pĂ„, bĂ„de för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida pĂ„ LinkedIn, och hur fĂ„r du spridning pĂ„[âŠ]
4 enkla tips om UX-writing
UX stÄr för User Experience och Àr ett begrepp frÄn designvÀrlden. UX-writing gÄr ut pÄ att skriva texter som gör det enkelt för anvÀndaren att göra rÀtt. Det kan handla om allt frÄn 404-sidor till knapptexter. HÀr kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bÀttre UX-writer.
Tio tips pÄ hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen pÄ tid Àr den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna Àndra pÄ.
Samarbete för en mer jÀmstÀlld bransch
Idag Ă€r det fyra Ă„r sedan hashtaggen #metoo fick spridning nĂ€r skĂ„despelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara pĂ„ hennes tweet med orden âme tooâ. ByrĂ„koden lanserades pĂ„ ettĂ„rsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar pĂ„ #metoo. Det var dagen som vi började gĂ„ frĂ„n metoo till metod.
MÄngfald och sexism i reklam
Under Ă„rets Mynewsday delade bland annat Nina Ă kestam â doktorand, forskare i reklam och analytiker pĂ„ Google â med sig av lĂ€rdomar och resultat frĂ„n sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett Ă€mne som kĂ€nns hetare Ă€n nĂ„gonsin.
VR nu, dÄ och sen. Och pÄ Facebook.
I en virtuell verklighet â virtual reality eller VR â slipper du undan den verkliga vĂ€rldens begrĂ€nsningar. Ironiskt nog Ă€r det just begrĂ€nsningar som lĂ€nge hĂ€mmat sjĂ€lva VR-tekniken, men dom senaste Ă„ren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken Ă€r nu, vart den Ă€r pĂ„ vĂ€g â och frĂ„gar oss varför Facebook har[âŠ]
Första emoji-symbolerna frÄn 1999
Idag Àr emojis nÄgot sjÀlvklart för de flesta. Men varför ser vÄra emojis ut som de gör? VarifrÄn kommer de och vem har gjort dem?