Kommunikationsplattform för sociala medier del 5 - Slutsatser, insikter och uppslag så här långt
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Förmodligen har vi inte bara lärt oss väldigt mycket nu utan även hoppat fram och tillbaka och lagt till och skrivit om i de tidigare avsnitten ett otal gånger.
Men om vi bortser från den rena redigeringen har vi nu här en yta för slutsatser och resonemang kring det vi har hittat. Här går vi igenom våra egna tankar och redogör för hur insikter om målgruppen, konkurrenterna, omvärlden, innehållet eller helt oväntade upptäckter kan användas på bästa sätt i vårt arbete med sociala medier.
Varför inte sammanställa lite dos & don’ts? Eller ringa in en outnyttjad möjlighet som vi har hittat tack vare våra kartläggningar av målgrupper och konkurrenter?
Återigen får vårt definierade syfte följa med in i tankegångarna. Eftersom vi vill uppnå X och har upptäckt att målgruppen sysslar med Y, varför inte göra ett inlägg om Z varje fredag? Och så vidare.
Kort sagt: Här finns utrymme för både analys och fria tankar innan vi går vidare och blir betydligt mer konkreta.
Läs del 1 om Syfte och (mätbara) mål här
Läs del 2 om Målgrupp(er) här
Läs del 3 om Omvärlds- och konkurrentanalys här
Läs del 4 om Populära innehållskategorier (och mindre populära) här
Läs del 6 om Identitet och tonalitet här
Läs del 7 om Kanalval och kanalstrategi här
Läs del 8 om Innehållsstrategi här
Läs del 9 om Kategorier, ämnen och innehållsidéer här
Läs del 10 om Annonsering här