Kommunikationsplattform för sociala medier del 4 - Populära innehållskategorier (och mindre populära)
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Oavsett om vi jagar likes, kommentarer, delningar, taggningar, följare eller något annat kommer vi ganska snabbt kunna se vad som går hem bland våra målgrupper.
Listan som vi då skapar över populära innehållskategorier behöver inte vara lång alls för att vara användbar. Däremot behöver den vara tydlig i varje beskrivning för att vi längre fram ska kunna använda den som riktning för vårt eget innehåll.
Här inkluderar vi konkreta exempel med skärmdumpar från sociala medier (våra egna eller konkurrenternas) tillsammans med siffrorna som ger varje specifikt inlägg kontext och tydligt demonstrerar på vilket sätt detta var starkt eller effektivt innehåll.
Var uppmärksam på att det som helt enkelt är annorlunda ibland är det som väcker störst reaktioner. Om vi till exempel lägger upp bilder på operasångare varje dag och sedan får en riktig like-raket när vi lägger upp en bild på en som sjunger karaoke behöver det inte betyda att våra följare älskar karaoke över allt annat. Hitta istället ett mer övergripande sätt att beskriva det vi gjorde annorlunda för att på så vis kunna skapa en egen innehållskategori.
*syrsor*
När vi ändå letar mönster i det som går hem bland följarna passar vi på att notera vad som får absolut minst engagemang också. Då får vi en mängd lärdomar på köpet som kommer att hjälpa oss prioritera bort innehåll som inte är värt tiden det tar att skapa.
Precis som med det framgångsrika innehållet beskriver vi missarna och stolpskotten så tydligt som möjligt. Vi samlar dem i en sorts antilista med innehållskategorier som vi troligen tjänar på att undvika.
Läs del 1 om Syfte och (mätbara) mål här
Läs del 2 om Målgrupp(er) här
Läs del 3 om Omvärlds- och konkurrentanalys här
Läs del 5 om Slutsatser, insikter och uppslag så här långt här
Läs del 6 om Identitet och tonalitet här
Läs del 7 om Kanalval och kanalstrategi här
Läs del 8 om Innehållsstrategi här
Läs del 9 om Kategorier, ämnen och innehållsidéer här
Läs del 10 om Annonsering här