Kommunikationsplattform för sociala medier del 3 - Omvärlds- och konkurrentanalys
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Här börjar vi med att sätta ihop en lista över våra största konkurrenter. Vem erbjuder något likvärdigt eller krigar om samma affärer? Vem är jämförbar med oss i målgruppens ögon?
Sedan betar vi av konkurrent för konkurrent, tar reda på vilka deras huvudsakliga sociala medier är och gör en djupdyk- ning i deras största kanaler.
Säg att en av våra konkurrenter har som mest aktivitet (eller flest följare) på Facebook. Då går vi minst ett år bakåt i tiden och letar oss igenom deras flöde fram till idag medan vi noterar saker som högt engagemang, lågt engagemang, innehållstyper och andra anmärkningsvärda saker.
Snart framträder mönster som vi kan omvandla till egna riktlinjer, innehållskategorier och dos & don’ts i kommunikationsplattformens kommande delar.
Skulle konkurrentens främsta kanal vara en plats för flyktigt innehåll (till exempel sådant som försvinner inom ett dygn) får vi göra analysen i realtid snarare än att backa ett år. Då får vi ha respekt för att det tar betydligt mer tid och kräver att vi är på hugget under hela den period vi väljer att göra vår analys.
Omvärld på två sätt
Utöver konkurrenter skriver vi nu också ner större eller återkommande saker som på något sätt påverkar vår bransch eller vår affär. Det kan vara säsongsbaserade aktiviteter, årliga mässor eller andra återkommande fenomen. Om vi säljer hemelektronik noterar vi saker som black friday och om vi säljer bakverk noterar vi saker som kanelbullens dag.
Förutom jippon, temadagar och branschhändelser tar vi även med större världshändelser kopplade till det vi gör. Kanske berörs vi eller vår målgrupp av saker som bostadsbristen i Sverige eller det växande intresset för padel. För några år sedan kanske vi hade ett gemensamt intresse av att följa den långa hamnstrejken i Göteborg eller all utveckling i kölvattnet av #metoo. Dessa saker får vi återvända till och uppdatera regelbundet.
Sedan går vi ur vår egen bubbla och klättrar in i målgruppens för en stund. Förmodligen hittar vi saker där som inte rör vår egen verksamhet men som är såpass mycket top-of-mind hos målgruppen att vi bör hitta sätt att toucha vid ämnet.
Kanske har vi lärt oss att 80 procent av målgruppen är intresserade av ridsport, vad finns det då för stora tävlingar eller andra evenemang som vi bör känna till?
Glöm inte att det vi letar efter är sådant som utmärker just vår målgrupp. Till exempel kommer vi säkert hitta ett stort fotbollsintresse i nästan vilken målgrupp vi än tittar på, oavsett avsändare, eftersom det finns ett stort fotbollsintresse i allmänhet i Sverige. Visst kan det vara bra att veta, men eftersom fotbollsintresset är allt annat än unikt för vår målgrupp är vi snarare ute efter smalare saker.
Då är det betydligt mer värdefullt om vi upptäcker att de som köper våra produkter också tenderar att vara friluftsmänniskor eller lyssnar på melodisk dödsmetall – ett mönster som vi kan använda för att skapa unikt och engagerande innehåll.
Läs del 1 om Syfte och (mätbara) mål här
Läs del 2 om Målgrupp(er) här
Läs del 4 om Populära innehållskategorier (och mindre populära) här
Läs del 5 om Slutsatser, insikter och uppslag så här långt här
Läs del 6 om Identitet och tonalitet här
Läs del 7 om Kanalval och kanalstrategi här
Läs del 8 om Innehållsstrategi här
Läs del 9 om Kategorier, ämnen och innehållsidéer här
Läs del 10 om Annonsering här