Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
När omsättningar går ner, räntor går upp och plånböcker stängs är det inte konstigt att företag börjar laborera med vad, utanför själva kärnverksamheten, de lägger sina pengar på. Och en gammal sanning i vår värld är att det är de tre R:en som ryker först: Resor, representation och reklam.
Nu är det ju knappast första gången de samhällsekonomiska staplarna krymper. Med andra ord borde det finnas exempel, analyser och rena siffror från tidigare lågkonjunkturer som vi kan lära oss ett och annat av.
När köpte du Post frukostflingor senast?
Vi går direkt på rödbetan, utan fluff och krusiduller, och avslöjar slutsatsen med en gång: Historiskt sett har det lönat sig – gång på gång – att satsa på marknadsföring och reklam i en lågkonjunktur.
Under 1920-talet var det till exempel två företag som dominerade marknaden för frukostflingor: Kellogg’s och Post. Och Post var marknadsledaren. När den stora depressionen slog till 1929 gjorde Post det förutsägbara och drog in på reklamen. Kellogg’s gjorde raka motsatsen och dubblade i stället sin annonsbudget. När det sedan gick mot ljusare tider igen var Post lika bortglömt som depressionen, och Kellogg’s stod stadigt kvar som de enda flingorna i skafferiet. En stabil position som de har än idag.
Ett annat exempel är Procter & Gamble som, trots depressionen 1929, satsade mer i stället för mindre på reklam. I jämförelse med sina konkurrenter drog Procter & Gamble på rejält och kom ur krisen som marknadsdominerande vilket höll i sig under resten av 1900-talet (!).
Ett tredje exempel är bilmarknaden i Sverige som fick sig en rejäl törn under lågkonjunkturen i början av 2000-talet. BMW vågade satsa ändå, och ökade sin marknadsföringsbudget med cirka 40 %. Det lönade sig redan första året, och under de kommande 10 åren ökade de sammanlagt sin marknadsandel med cirka 140 %, från 2,39 % till 5,74 %.
Till skillnad från de mer specifika exemplen ovan genomförde McGraw-Hill Research Laboratory en studie på 600 B2B-företag i 16 branscher i samband med finansnedgången under 1980-talet. Mot nedgångens slut 1985 kunde man konstatera att företag som fortsatte med samma reklambudget, eller ökade den, också ökade sin försäljning med 256 %.
“This is not the time to cut advertising. It is well documented that brands that increase advertising during a recession, when competitors are cutting back, can improve market share and return on investment at lower cost than during good economic times.”
– John Quelch, professor på Harvard Business School
Frågan är inte om utan hur du bör satsa på marknadsföring
Vid det här laget är det ganska tydligt att det finns många företag som har satsat på reklam under lågkonjunktur, och kommer ut som marknadsledande efteråt. Men alla har såklart inte en marknadsföringsbudget som BMW eller Procter & Gamble. Så frågan är egentligen inte om utan hur man som företag bör satsa på reklam med en åtdragen marknadsföringsbudget. Hur ska man tänka? Vad bör man lägga pengarna på? Ska du bygga ditt varumärke långsiktigt eller bör du driva sälj just nu?
Innan vi kan svara på dessa frågor bör vi ställa oss ytterligare en fråga (och kanske den viktigaste av alla): Hur ändras attityd och beteende hos din målgrupp under lågkonjunkturen? Först efter det kan vi fundera på en strategi för att möta målgruppens nya behov.
Kortsiktig eller långsiktig reklam?
Under lågkonjunktur förändras konsumentens attityd och beteende. Inte helt oväntat blir de flesta mer priskänsliga och kan också bli mindre varumärkeslojala. Alltså – ju sämre ekonomi desto lägre lojalitet. Betyder det att man borde satsa på kortsiktig kom-och-köp-reklam då? Eller är det kanske viktigare att fortsätta det långsiktiga varumärkesarbetet?
Låt oss börja med att definiera skillnaden mellan kortsiktig och långsiktig reklam.
Kortsiktig reklam
Kortsiktig reklam är enkelt förklarat, säljdrivande och handlar om att kränga produkter eller tjänster här och nu för att boosta försäljningen. Här finns framför allt en möjlighet att fånga in nya kunder, med syfte att det ska gå bra idag.
Långsiktig reklam
Långsiktig reklam handlar i stället om att vårda sitt varumärke. Syftet är att kunna motivera ett högre pris, göra det svårare för nya aktörer att utmana och ta marknadsandelar. Och inte minst att göra kunder mer lojala – och behålla den redan frälsta målgruppen.
Om vi under lågkonjunkturen enbart satsar på försäljning – alltså kortsiktig reklam – vad händer då med våra trogna och kanske viktigaste kunder när pilarna pekar uppåt igen? Kommer du ihåg frukostflingorna Post? Nej, just det. Det är därför viktigare än någonsin att satsa på sitt varumärke i tider då kundens lojalitet kan komma att äventyras.
Visst är det klokt, och i många fall kanske nödvändigt, att hålla nere kostnaderna under en lågkonjunktur. Men på lång sikt kan det vara mer skadligt att inte undersöka förändrade beteenden hos målgruppen, och vårda dessa kunder genom att underhålla sitt varumärke.
Företag som är villiga att vara vad kunderna behöver under lågkonjunktur får behålla många av de nya kunderna de får – och vårda lojaliteten hos dem de redan har. Det betyder såklart inte att kortsiktig reklam är uteslutet. En kombination av båda kanske är den allra bästa lösningen. Oavsett vilket så gäller det att anpassa sitt erbjudande och kommunikation. Följ med kunderna på deras nya resa. Om du sedan skapar ett erbjudande som de inte kan säga nej till har du allt att vinna.
Och reklamen kommer vara ditt sätt att få ut erbjudandet och rätt budskap, till rätt personer.
Är glaset halvtomt eller halvfullt?
Det finns vanligtvis två sorters människor – de som ser problem och de som ser möjligheter. Under dystrare tider blir det extra påtagligt vilket mindset man väljer att ha för att ta sig an förändringar. Något som för oss tillbaka till vår slutsats igen: Historiskt sett har det lönat sig – gång på gång – att satsa på marknadsföring och reklam i lågkonjunktur. Det är nu möjligheterna finns att ligga steget före, om du bara väljer att se dem.
Att bygga sitt varumärke och ta marknadsandelar är ett långsiktigt arbete. Och kurvorna må peka nedåt nu, men det kommer en tid när de går upp igen. Tro på att ditt varumärke står stabilt kvar när den tiden kommer. Kanske starkare än någonsin om du spelar dina kort väl.
Men är inte vi, som reklambyrå, ganska partiska i frågan om att satsa eller inte satsa på reklam just nu? Jo det är klart vi är. För vi vill ju att våra kunder ska komma ut på andra sidan lågkonjunkturen med ett rejält försprång.
Reklam under lågkonjunktur i 10 punkter
Ibland orkar man inte läsa en hel artikel (no hard feelings) och i så fall har vi plockat ut det göttigaste i en enkel punktlista nedan. Och om du läst hela men glömt bort hälften längs med vägen (no hard feelings här heller) så är detta även för dig.
- Historiskt sett har det lönat sig att satsa på marknadsföring och reklam i lågkonjunktur.
- Frågan är därför inte om utan hur man som företag bör satsa.
- Kortsiktig reklam är säljdrivande med syfte att det ska gå bra idag.
- Långsiktig reklam handlar om att vårda sitt varumärke med syfte att göra kunder mer lojala – och behålla den redan frälsta målgruppen.
- Under lågkonjunktur förändras konsumentens attityd och beteende. De flesta blir mer priskänsliga och kan också bli mindre varumärkeslojala.
- Företag som är villiga att vara vad kunderna behöver under lågkonjunktur får behålla många av de nya kunderna de får – och vårda lojaliteten hos dem de redan har.
- Oavsett kortsiktig eller långsiktig reklam så gäller det att anpassa sitt erbjudande och kommunikation till kundens nya behov.
- Reklamen kommer vara ditt sätt att få ut erbjudandet och rätt budskap, till rätt personer.
- Det är nu möjligheterna finns att ligga steget före, om du bara väljer att se dem.
- Är vi partiska? Absolut. Vi vill ju att våra kunder ska komma ut på andra sidan lågkonjunkturen med ett rejält försprång.
Från greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?