Rörligt del 3
Hur ska ditt rörliga innehåll vara?
Vi har nu fått svart på vitt varför rörligt är lönsamt, och vilken typ av rörligt du bör satsa på. Men hur ska ditt rörliga innehåll vara för att stärka ditt varumärke? Kort, långt, roligt, allvarligt, påkostat, lågupplöst eller bara … alldeles, alldeles underbart. Se videon som sammanfattar och scrolla ner för att läsa hela artikeln.
Om du ställer frågan ”hur” ditt rörliga innehåll ska vara kommer du att få olika svar beroende på vem du pratar med, framförallt eftersom frågan kan tolkas på olika sätt. Därför börjar vi nu med att dela upp ”hur”-et i tre olika betydelser; funktionellt, emotionellt och själva utförandet.
Funktionellt – hur du lägger den rätta grunden
Det må låta dötrist att ta sig an ens rörliga innehåll ur en funktionell vinkel, men faktum är att det är just här som några av de mest avgörande pusselbitarna ligger. Med grundläggande frågor som ”vilket syfte har det här innehållet?” och ”vilket jobb ska det göra?” lägger du grunden för träffsäker kommunikation och minimerar risken för bortkastade pengar.
Här kan du sålla bort det ständigt hotande ”bara för att”-materialet och snabbt få klart för dig vilken typ av rörligt innehåll du bör satsa på. Ju tydligare koppling det finns till dina större strategier (vilket kan vara både affärs- och marknadsföringsstrategier), desto mer pang för pengarna får du.
Funktionellt: Kanalmässigt
Förutom ditt strategiska utgångsläge bör du också så tidigt som möjligt ringa in de kommunikativa förutsättningarna för ditt rörliga innehåll. Var möter du målgruppen med det? Vad kan den kanalen i så fall ge dig för hintar om längd, mängd, bildförhållande och annat?
Redan nu har du tagit ett litet men väldigt viktigt steg närmare en färdig grundplåt för ditt rörliga innehåll. Dessutom vet du redan nu om ditt innehåll kommer behöva anpassas till flera olika format.
Funktionellt: Tekniskt
Innan vi lämnar det grundläggande stadiet tar vi en titt på vad du har för möjligheter med ditt rörliga innehåll. Till exempel är detta en egen SEO-kanal där du kan använda titlar, beskrivningar och textremsor för att öka din synlighet i relevanta sökresultat.
Och varför inte skaffa dig en bild redan från början av hur du ska kunna dela upp och distribuera samma innehåll på olika sätt för att nå en bredare publik? Ju mindre sånt här du behöver uppfinna i efterhand, desto lättare kommer du ha att få ut maximal nytta av det du skapar.
Se det funktionella ”hur”-et som helhetsstrategin där du tar ut de mest effektiva riktningarna för att öka synlighet, engagemang, försäljning – eller vad det nu är du vill uppnå med ditt rörliga innehåll.
Emotionellt – hur du får det att kännas på rätt sätt
Du har hört det förr och vi säger det igen: Se till att väcka känslor med ditt varumärke. Oavsett om du får människor att skratta, gråta, bli överraskade eller upprörda kommer ditt varumärke alltid att gå som segrare över det som inte väcker några känslor alls.
Men jag ska göra en informationsvideo om nya regler i kommunens cykelbanor, måste det vara en kul sketch eller Cancerfonden-smocka-i-magen-film? Nej absolut inte. Bara för att det finns boxar att ticka betyder det inte att ditt innehåll måste svara mot precis allt. Och ordet ”emotionellt” behöver inte betyda storslagna känslor utan kan lika gärna handla om att du bjuder din målgrupp på underhållning.
Det du ska vara medveten om är att när det emotionella lagret slarvas med, görs otydligt eller glöms bort, blir resultatet en ointressant blaffa av information.
Emotionellt: Identifiera
Alla ska inte vara den roligaste spexaren för att få målgruppen att gilla varumärket. Alla ska inte frammana den största klumpen i halsen för att få budskapet att nå fram och fastna. För att hitta rätt känsla för ditt rörliga innehåll bör du börja med det du redan har definierat. Alltså saker som målgrupp, innehållets syfte, kanalval, övrig kommunikation – och inte minst personligheten i ditt varumärke.
Vad finns det för känsla eller känslor i mötet mellan alla dessa parametrar? Var finns det utrymme för underhållning eller andra mervärden?
I exemplet med kommunens nya cykelbaneregler kanske du inte ska bränna allt krut på att försöka framkalla en känsla av lycka eller hjältemod. Använd istället det emotionella lagret till att ge tittaren en känslomässig förståelse för behovet av de nya reglerna. Eller gör underhållning av det så att underhållningen bär ditt budskap framåt.
För den nya energidrycken ska du förmodligen skapa en kombinerad känsla av mersmak och känslan av när livet leker. Men glöm inte att ta vägen via de andra aktörerna på marknaden för att jämföra och se om någon annan redan försöker äga samma känsla.
Emotionellt: Förstå
För att lyckas väcka känslan du har bestämt dig för och tror är bäst för ändamålet krävs också att du förstår omständigheterna som avgör om du kommer att lyckas eller inte. (Eller att du åtminstone ser till att anlita någon som kan detta.)
Dels behöver du förstå publiken: När, var och hur når du in i hjärtat på dem? Du behöver förstå kanalerna du tänker använda: Vilket innehåll förväntas, funkar och gillas på just de här ställena? Och så behöver du förstå vilka begränsningar som följer med på köpet: Till exempel konkurrensen om uppmärksamhet, eller den där lilla detaljen att du inte har någon kontroll över hur mottagaren kommer att konsumera ditt rörliga innehåll.
Själva utförandet – hur ditt innehåll ska se ut och göras
I den tredje och sista ”hur”-betydelsen kavlar vi upp ärmarna och tittar på själva hantverket som krävs för att ditt rörliga innehåll ska göra jobbet du vill att det ska göra. I utförandet samsas många olika kompetenser (se till att arbeta med proffs som kan det som du själv inte kan), och förmodligen är det fler än du som samarbetar här för att förvandla allt det där förarbetet till rörliga guldklimpar.
Som du kommer att märka handlar det här om att omsätta de funktionella och emotionella riktlinjer du vid det här laget har samlat ihop åt dig själv.
Utförandet: Kanalanpassat
Stående eller liggande? Formatet är en av många saker som ditt kanalval kommer att leda dig fram till. Visst kan du köra liggande bredbild i en plattform som de flesta kollar på med stående mobilskärm – men risken är överhängande att ditt innehåll då upplevs som konstigt eller lösryckt istället för att stärka ditt varumärke.
Kanalvalen kan också vägleda dig kring längd och tempo, samt ge dig en bild av vilka stilar eller trender du bör haka på. Eller gå rakt emot.
Utförandet: Produktionsvärde
Produktionsvärdet avser den tekniska och estetiska kvalitén på det rörliga innehållet.
När vi pratar om produktionsvärde menar vi dock inte att målet alltid är att få det att se så dyrt ut som möjligt. Snarare handlar det om att få till rätt sorts produktionsvärde, det som hjälper ditt rörliga innehåll att uppnå sitt syfte genom att ge tittaren rätt intryck.
Se det som att produktionsvärdet är ditt verktyg för att göra två saker: 1) bevisa någonting och 2) förstärka känslan. Alltså bevisa att du menar allvar med det du gör (även när du gör det med humor). Och förstärka känslan som i att rensa bort allt som riskerar att leda målgruppens hjärta någon annanstans än exakt dit du vill ta det.
Det viktigaste och näst viktigaste
För att försöka sammanfatta alltihop är det en sak som är viktigare än allt annat i ”hur” du ska göra ditt rörliga innehåll: Se till att det har ett mervärde. Bjud tittaren på underhållning eller upplevelser. Se till att hen känner någonting i magen.
Det måste inte vara skratta-eller-gråta, det kan lika gärna vara att du får tittaren att känna sig kapabel att göra någonting hen inte har kunnat förut. Det kan vara att hen får en allmänt go känsla i ett sammanhang där hen inte förväntade sig att känna någonting alls. Det kan räcka med att hen känner ”wow” eller ”jahaaa” eller ”aww” eller fnissar lite. Så länge du inte lämnar mottagaren oberörd, för i så fall hade du lika gärna kunnat elda upp pengarna i en soptunna.
Och det näst viktigaste i ”hur”-et är att röja undan sådant som kan lägga krokben för det du vill uppnå. Helt enkelt att du låter ditt rörliga innehåll utgå från en förståelse för innehållets förutsättningar och begränsningar. En förståelse för din målgrupp och kanalerna du väljer. En förståelse för hantverket.
Om du tar med dig de två sakerna i arbetet – oavsett om det rör sig om påkostade varumärkesfilmer eller en animerad logga – kan du vara säker på att du skapar rörligt innehåll som stärker ditt varumärke.
Sammanfattning: Hur ska ditt rörliga innehåll vara?
- Funktionellt perspektiv: Starta med att definiera syftet och målet med ditt rörliga innehåll.
- Kanalmässig anpassning: Välj rätt plattform för din målgrupp och anpassa innehållet därefter.
- Tekniska aspekter: Använd SEO-optimerade titlar och beskrivningar för bättre synlighet.
- Emotionell resonans: Väck känslor för att göra ditt varumärke minnesvärt.
- Identifiera känslor: Anpassa det emotionella lagret till ditt varumärkes personlighet och må
- Förstå målgruppen: Känn till när och hur du bäst når din målgrupp emotionellt.
- Utförande och hantverk: Samla kompetenser för att omsätta de funktionella och emotionella riktlinjerna i praktiken.
- Format och stil: Anpassa innehållets format och stil efter den valda kanalen.
- Produktionsvärde: Sträva efter rätt sorts kvalitet, inte nödvändigtvis den högsta.
- Mervärde och förståelse: Skapa innehåll som har ett mervärde och som bygger på en djup förståelse för målgruppen och kanalen.
Hur borde du bli mer rörlig i digitala medier för att hjälpa ditt varumärke närmare målen? Boka ett möte med oss så undersöker vi hur du kan använda rörligt innehåll för att synas för rätt målgrupper.
Boka möteRörligt del 1
Därför bör du satsa på rörligt innehållRörligt del 2
Vilken typ av rörligt är bäst att satsa på?Från greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?