Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på inläggen? Att skapa en företagssida kan vem som helst göra, det är jobbet efter som är avgörande. Och det mesta handlar om engagemang. Här kommer 5 tips på hur du får bra spridning på LinkedIn.
1. Engagera er inom en timme efter publicerat inlägg
Den första timmen efter publicerat inlägg är den absolut viktigaste och kan utgöra skillnaden mellan 100 visningar och 100 000 visningar. Så be gärna alla kollegor att gå in och hjälpa till så fort inlägget är publicerat. Det kan även vara en bra idé att ställa en fråga i slutet av ett inlägg vilket förhoppningsvis kan få igång engagemanget bland dina följare.
2. All interaktion är bra
Gå in och ge en like, kommentar och/eller dela inlägget. Ni kan även välja att tagga någon som ni tror skulle få nytta av innehållet.
3. Svara på alla kommentarer
Var noga med att någon av er har på aviseringar för LinkedIn så att ni ser när någon har kommenterat. Det är viktigt att vara aktiv och snabb med att svara på alla kommentarer, även om det inte är en specifik fråga. Varje extra kommentar gör att inlägget sprids och ses av fler personer. Det är även bra de gånger du kan svara och be någon att utveckla sina tankar mer, att få igång en konversation i kommentarsfältet är det allra bästa.
4. Lägg länkar i kommentarsfältet – inte i inlägget
Att länka vidare till något för att läsa mer på exempelvis en egen hemsida eller någon annans kan vara bra. Antingen för att driva trafik till din hemsida eller för att stärka ens eget argument med fakta. Det som kan vara avgörande här är att lägga länken som en första kommentar under ditt eget inlägg, istället för att lägga länken direkt i inlägget. LinkedIns algoritmer verkar triggas av länkar till andra sidor, gissningsvis för att de vill att så många som möjligt ska stanna kvar på LinkedIn. Kom bara ihåg att lägga in en mening i slutet av ditt inlägg om att länk finns i kommentarsfältet.
5. Olika typer av inlägg som ger resultat
Listor – gör ditt inlägg som en lista av exempelvis ”topp tre mest sålda produkter”, ”fem tips på att lyckas med…”, ”sju mest användbara verktygen inom…”. De har visat sig få bra spridning, förmodligen för att de är lättare att läsa och ta till sig till skillnad från ett enda långt stycke med löptext.
Visa upp människorna bakom företaget – att visa riktiga människor och att ni, precis som andra, är mänskliga och inte ”bara” ett företag har visat sig ge bra resultat. Det är alltid bra att visa en sida som många kan relatera till, vilket även driver engagemang bland dina följare.
Våga ta ställning – genom att t.ex. visa vad ni som företag står för. Om man inte vill ge sig in i någon samhällsdebatt kan ni annars skriva om ert hållbarhetsarbete, er företagskultur, vilka förmåner man har som anställd på ert företag o.s.v.
Rörligt material – korta filmer på 10–15 sekunder slog igenom starkt på TikTok för ett par år sedan och funkar även bra på LinkedIn. Inlägg med rörligt material innebär fler digitala fotspår i jämförelse med bild + text. Och det är bra.
Extratips: frågorna som ni får i kommentarsfältet kan sedan ligga till grund för framtida inlägg.
Det finns såklart en mängd andra tips och trix för att få bra spridning på LinkedIn, men detta är en bra början. Och för att sammanfatta det viktigaste – var ärlig och engagerad, då kommer du rätt långt.
Fler Beyond-tips
4 enkla tips om UX-writing
10 tips på hur du kan arbeta med PR