Hållbarhetskommunikation
Stärk företaget med hållbarhetskommunikation
Använd kommunikation för att skapa ringar på vattnet med ditt hållbarhetsarbete. Vi hjälper dig att paketera de insatser du gör, med en röd tråd som skapar intresse, väcker uppmärksamhet och bygger gemenskap.
Förmodligen är hållbarhet en naturlig del på ditt företag. Men hur berättar ni om det?
Vi har sett, gång på gång, hur de företag som även satsar på kommunikationen kring sitt hållbarhetsarbete får rubriker, affärer och ökade jobbansökningar. Inte för att de säger sig rädda världen, utan för att de kommunicerar sitt hållbarhetsarbete på ett sätt som når fram och träffar rätt. Så att det blir lätt att förstå, heja på och vilja ställa sig bakom.
Med ett kommunikativt koncept binder vi samman de olika insatserna ditt företag gör, samt förtydligar hållbarhetsarbetet och värderingarna bakom.
Resultatet blir relevant och engagerande kommunikation att ta ut på företagets hemsida, i sociala medier, presentationer, i kund- och säljmöten samt både interna och externa event. Här bygger du varumärke genom att berätta om ditt hållbarhetsarbete på ett unikt sätt.
Andra vi har gjort resan med
En hållbarhetsrapport är ett sätt att transparent redogöra för företagets hållbarhetsinsatser, framsteg och utmaningar inom områden som miljö, socialt ansvar och företagsstyrning. Beroende på företagets storlek kan det finnas lagkrav på hållbarhetsrapporteringen.
Här finns det dock mycket att vinna på att se rapporten som något mer än ett nödvändigt ont. Genom att ta ett kommunikativt grepp om hållbarhetsrapporten gör du den inte bara intressantare för fler, utan får även möjlighet att knyta ihop hållbarhetsarbetet med ditt varumärke.
Vi gör hållbarhetsrapporter i två omfattningar:
Hållbarhetsrapport medium
Bygger på att du har en konsult som tar fram din hållbarhetsdata. Vi gör en kommunikativ framvagn, genomsyrad av ditt varumärke, som berättar om det hållbarhetsarbete du gör samt tankarna och drivkrafterna bakom. Bakvagnen med all data och tabeller sätts enligt standard på ett lättillgängligt sätt.
Hållbarhetsrapport large
En matig, fullskalig rapport där vi kopplar in en certifierad hållbarhetskonsult och hjälper dig med hela revisionsdelen. Här samlar vi ihop allting och bygger upp rapporten från scratch. Självklart ingår även här att vi gör en kommunikativ framvagn, genomsyrad av ditt varumärke, som berättar om det hållbarhetsarbete du gör samt tankarna och drivkrafterna bakom.
Vanliga frågor
+Vad menar ni med hållbarhet?
Generellt sett utgår vi från de tre benen i Brundtlandrapporten: Ekologisk hållbarhet, ekonomisk hållbarhet och social hållbarhet.
Alltså att det handlar om miljö/klimat, ekonomi och sådant som har med människor att göra. Det sistnämnda kan gälla både externt – partners, leverantörer och så vidare – och internt, med den egna personalen.
+Finns det inte risk att det blir greenwashing?
Nej, inte när du anlitar Beyond för din hållbarhetskommunikation. Förutom att vi har ARU-kompetens (en specialutbildad ansvarig reklamutgivare) och bra koll på regelverket, har vi också lång erfarenhet av att göra just hållbarhetskommunikation åt olika företag. Vi är dessutom inte rädda för att dra i handbromsen om någon skulle vilja berätta om saker som inte riktigt stämmer.
+Jag har hört att det finns greenhushing och greenwishing också, vad är det?
Det kan du läsa om i vår artikel om greenwashing, greenhushing och greenwishing.
+Är ni utbildade hållbarhetskonsulter?
Nej, när det behövs hållbarhetskonsulter tar vi in sådana utifrån. Det vi kan är att skapa kommunikation av och omkring hållbarhetsarbetet.
Läs våra artiklar om hållbarhetskommunikation
Hållbarhetskommunikation: Mer och bättre
Från greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen