Håll ditt varumärke uppdaterat
Att hålla sitt varumärke uppdaterat blir allt viktigare i ett föränderligt marknadslandskap. Men hur gör man det på bästa sätt? Här går vi igenom varför det är viktigt, vad som vanligtvis förändras vid en varumärkesuppdatering, och ger exempel på både framgångsrika och misslyckade uppdateringar.
Ett uppdaterat varumärke är lika med ett relevant varumärke, med trogna kunder som vill stanna kvar och nya kunder som hittar dit. Men att ändra på saker för ändrandets skull kommer inte att göra någon glad. Inte heller ska fokus ligga på att haka på trender hej vilt. Snarare ska uppdateringarna göras för att visa att företaget växer i takt med förändringar i marknaden, omvärlden och kundernas preferenser.
Design och budskap
Varumärkets utveckling märks oftast visuellt, till exempel med en uppdaterad logotyp eller färgpalett, men kan även tas ut genom nya budskap som bättre resonerar med dagens kunder.
Ibland kan också behovet av en uppdatering vara något annat än att formspråket och omvärlden har glidit isär. Till exempel att företaget har växt och börjat diversifiera sitt erbjudande, vilket då bör speglas i varumärkets visuella identitet och kommunikation.
Vad förändras vid en varumärkesuppdatering?
När ett varumärke uppdateras kan flera element justeras för att bättre reflektera företagets aktuella position och mål. Framförallt:
→ Logotyp och visuella element
Logotypen är ofta det första som uppdateras vid en varumärkesförändring. En modern och stilren logotyp kan signalera förnyelse och relevans. Färgpalett och typsnitt uppdateras också ofta för att skapa en sammanhängande och attraktiv visuell identitet.
→ Budskap och tonalitet
Tonaliteten i kommunikationen kan behöva justeras för att bättre tala till den nuvarande målgruppen.
→ Plattformar och kanaler
Det kan också innebära att anpassa vilka marknadsföringskanaler som används. Säg till exempel att ditt företag tidigare bara har kört B2B men nu vill ta steget till B2C och börja nå konsumenter. Då behöver du förmodligen justera dina marknadsföringsstrategier och kanaler för att nå den nya målgruppen effektivt.
När Gör om blir Gör rätt
För att ge en tydlig bild av vad vi pratar om, och kanske väcka lite inspiration eller egna spår till idéer, vill vi kika på hur andra har gjort. Så vi börjar med en titt på några av de som är bäst i klassen.
→ Apple
Apple har genomgått flera uppdateringar av sitt varumärke, både visuellt och kommunikativt, vilket har hjälpt dem att hålla kvar sin marknadsledande position. Deras rena och minimalistiska designfilosofi har blivit ett signum för företaget, och det är nästan svårt att föreställa sig att det som idag är självklara accessoarer och statussymboler förr bara var nischade teknikprylar.
→ Nike
Nike är ett bra exempel på hur ett varumärke kan utvecklas och uppdateras över tid utan att de behöver vända upp och ner på precis allting. Både ordbilden och Swoosh-symbolen har följt med i många årtionden (även ”Just do it” har hängt med sedan 1988) medan kampanjerna, innehållet och manéret runt omkring har förändrats kontinuerligt. På så vis har de lyckats hålla sig intressanta och relevanta för både befintliga och nya kunder, år efter år.
→ IKEA
Vad tycker du om IKEA:s logga som de bytte till 2019? Om du inte riktigt är med på vad vi menar är du i gott sällskap; de flesta märkte inte ens att det hände något med logotypen då. Och det är det vi tycker är så briljant. Bakom bytet låg en insikt om att ökad användning av smartphones innebar fler stående skärmar, vilket i sin tur innebar att ju bredare logga du hade desto mindre blev den på skärmen. Så IKEA ritade om sin logotyp för att ta lite mindre plats på bredden och lite mer plats på höjden, och lyckades på så vis anpassa varumärket för en ny tid – utan att någon ens märkte det.
När det går … sådär
Som vi nämnde tidigare ska man inte ändra bara för ändrandets skull. Ju mindre uppdateringen är förankrad i omvärlden och riktiga insikter, desto dummare risk tar man. Så här kommer ett par avskräckande magplask:
→ Tropicana
Juicemärket Tropicana gjorde en omfattande förpackningsförändring 2009, och gick så långt att de tycks ha glömt bort var de kom från. Resultatet blev att konsumenterna inte ens kände igen produkterna och försäljningen minskade med hela 20 procent (!) på bara några månader. Tropicana skyndade sig att gå tillbaka till den gamla designen.
→ New Coke
I april 1985 tog The Coca-Cola Company ett monumentalt kliv, och basunerade ut att de hade gjort om receptet för första gången på 99 år. Världens populäraste läskedryck marknadsfördes nu som new Coke och folk. Hatade. Det. När företaget efter 79 dagar återlanserade det gamla receptet (som classic Coke) hade man gått back 30 miljoner dollar i osåld läsk. Så småningom tog de bort ”classic” och återgick helt och hållet till den klassiska loggan, det klassiska namnet och har givetvis inte rört sitt recept sedan dess.
Dos and don’ts
För att göra det lättare för dig att hålla ditt varumärke uppfriskat och relevant har vi samlat ihop några bra grejer att lägga på minnet:
Dos:
- Utför regelbunden översyn av ditt varumärke för att se till så att alla element är uppdaterade.
- Involvera kunderna i processen för att vara säker på att förändringarna är steg åt rätt håll.
- Oavsett hur mycket eller lite du ändrar, håll varumärkesidentiteten konsekvent i alla kanaler och plattformar.
- Komplettera magkänslan med data, analyser och insikter.
- Säkerställ att alla uppdateringar speglar företagets kärnvärden och varumärkets identitet.
Don’ts:
- Ändra inte för ofta, det kan leda till varumärkesutmattning.
- Gör inga ändringar som tappar kärnan i din varumärkesidentitet.
- Överkomplicera inte designen – skapa system och manér och håll dig till dem.
- Ignorera inte kundernas feedback och reaktioner.
- Undvik att kopiera andra företags varumärken.
Vill ni ha hjälp med ert varumärke?
Från greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?