Hoppa till innehåll

Tillgänglighetsanalys

E-handel och tillgänglighetsdirektivet

I juni 2025 kommer det nya krav på tillgänglighet som tidigare bara har gällt myndigheter. Då får vi nämligen en ny lag i Sverige utifrån Tillgänglighetsdirektivet, som handlar om att göra elektroniska tjänster tillgängliga för alla. Med vår tillgänglighetsanalys hjälper vi dig att både förstå och möta kraven och göra din e-handel så inkluderande som möjligt.

Tillgänglighet säljer: inkludering = konvertering

Att använda en e-handel kan kännas givet för en van användare men så är det inte för alla. Det är många olika element att interagera med: Förstasida (skyltfönster), produktmeny (sortiment), sökfunktion, minneslistor, varukorg, kassa och så vidare.

Även om det finns designmönster för hur dessa bör implementeras och många är bekanta med dem är det inte så för alla. Vi måste säkerställa att funktionerna bibehålls oavsett med vilka medel e-handeln besöks och att köpresan är möjlig från början till slut.

När du tillgänglighetsanpassar din e-handel innebär det också att du inkluderar så många som möjligt i din potentiella kundgrupp. I teorin ska alla ha möjlighet att använda e-handeln och på så vis genomföra ett köp. Det innebär ökad försäljning och en förbättrad upplevelse av ditt varumärke. Kort och gott, tillgänglighet konverterar och ger ökad lönsamhet.

Ett fortlöpande arbete

Du som jobbar med e-handel ska ha i åtanke att tillgänglighetsanpassning inte är något som görs en gång och sedan glöms bort. Analysen och anpassningen görs efter rådande omständigheter vad gäller lagar och förordningar, teknik och innehåll. Dessa kan alla ändras och det är viktigt att tillgänglighet blir en del av arbetet i din e-handelsverksamhet.

När vi gör en analys av din e-handel tittar vi på det som är på plats idag. Allt från hur design, funktion och innehåll ser ut. Jobbar du kontinuerligt med din plattform är det troligt att detta är sådant som ändras över tid. Du lägger till nya smarta funktioner som är tänkta att underlätta för besökarna. Ett nytt sätt att se din produkt, en ny storleksguide eller kanske en artikel om en särskild varugrupp? Oavsett vad så är det viktigt att säkerställa att allt detta tillgänglighetsanpassas vid produktion. Se tillgänglighet som en del av processen.

Det här ingår i analysen

Vi går igenom din e-handel utifrån de senaste internationella riktlinjerna för tillgänglighet (WCAG 2.1) och granskar design, struktur, innehåll, funktion och kod. Vi sammanställer resultatet av analysen i en lättöverskådlig rapport där åtgärdspunkterna är grupperade och bedömda utifrån omfattning på åtgärdsinsats.

  • Analys av din e-handel utifrån WCAG 2.1 nivå AA
  • Strukturerad rapport med identifierade förbättringspunkter
  • Kostnadsförslag för tillgänglighetsanpassning enligt identifierade punkter

När analysen är gjord träffas vi för ett möte (online eller fysiskt) där vi går igenom analysen tillsammans och du har möjlighet att ställa frågor om det råder några oklarheter.

Varför tillgänglighetsanpassning?

Förutom att anpassningen för tillgänglighet måste göras för att följa den nya lagen innebär det också ett gäng fördelar. Faktum är att:

• Köpresan förbättras för alla – oavsett grundförusättningar
• Din potentiella kundgrupp blir större
• Bilden av ditt varumärke stärks positivt
• Det är god hygien och en framtidssäkring

Vanliga frågor och svar

+Vad innebär tillgänglighetsdirektivet?

Tillgänglighetsdirektivet är svensk lagstiftnings implementation av EU:s direktiv European Accessibility Act. Det handlar om att standardisera kraven på tillgänglighet för produkter och tjänster inom EU:s medlemsländer. Tidigare gällde krav på tillgänglighet endast offentlig sektor men i och med tillgänglighetsdirektivet påverkar det även privat sektor.

+Vad händer om jag inte tillgänglighetsanpassar min e-handel?

Det finns flera konsekvenser om du bortser från kravet på tillgänglighetsanpassning. Om bristerna i din e-handel är för stora kan det bli tal om sanktionsavgifter. Detta kommer dock bli aktuellt först om du inte agerat på de varningar du fått. Summorna som är satta i Sverige sträcker sig från 10 000 – 10 000 000 kr och beror på olika faktorer som hur stor den drabbade målgruppen är, hur stort företag är och så vidare.

Det är också viktigt att ha i åtanke att din målgrupp potentiellt blir mindre eftersom det kommer finnas människor som inte kan använda sig av din produkt eller tjänst fullt ut, eller i värsta fall inte alls. Det kan i längden påverka ditt varumärke och också dina möjligheter till intäkter.

+Vad gäller angående tjänster jag köpt in från tredje part, till exempel betalnings- och fraktlösningar, chatbottar och recensionssystem?

Du är som förmedlare av e-handeln och tjänsten är ytterst ansvarig för att säkerställa att alla delar av din tjänst är tillgänglighetsanpassade. Det gäller även om det inte är du som direkt tagit fram alla delar av den. Det innebär att du måste ställa särskilda krav på de tjänster du köper in.

+Är arbetet klart när anpassningen är färdig?

Ja och nej. Här och nu kan du absolut se anpassningen som färdig, men eftersom området är rörligt är det viktigt att hålla sig uppdaterad. Lagar kan komma att justeras, nya tekniker tillkommer och nytt innehåll produceras. Det är viktigt att ha med tillgänglighet som en del av processen i alla led. Till exempel är det inte bara utvecklarna som måste ha det i åtanke när plattformen utvecklas. Allt från koncept- och designansvariga till redaktörer bör känna till vad som gäller för just deras områden.

+Hur påverkar tillgänglighetsanpassning sökmotoroptimering?

Tillgänglighetsanpassning kan förbättra din sökmotoroptimering (SEO) genom att göra webbsidor mer läsbara för sökmotorer. Användning av korrekt strukturerad HTML, alternativtext för bilder och tillgängliga länkar kan positivt påverka webbsidans ranking i sökresultaten.

+Vad är WCAG och hur hänger det ihop med tillgänglighetsdirektivet?

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) är internationella riktlinjer för tillgänglighet på webben. Att följa WCAG hjälper till att skapa webbinnehåll som är mer användbart och tillgängligt för personer med olika funktionsnedsättningar. WCAG version 2.1 nivå AA (50 kontrollpunkter) är satt som grundläggande krav för att möta lagkravet.

+Vilka är grundprinciperna när det kommer till tillgänglighetsanpassning?

WCAG delar in sina riktlinjer i fyra olika områden. Dessa inkluderar möjlighet att uppfatta (klart och tydligt innehåll), hanterbarhet (lättanvänt gränssnitt), begriplighet (enkel navigation och instruktioner), och robusthet (kompatibilitet med olika teknologier och plattformar).

+Finns det fler fördelar med att ha tillgänglighet i åtanke?

Det kan vara lätt att slå undan kraven på tillgänglighet och tycka att den egna målgruppen inte kräver någon tillgänglighetsanpassning. Faktum är dock att nästan en av fem européer upplever någon form av funktionshinder. Det kan vara medfött, komma av ålder eller vara av tillfälligt slag som en bruten arm. Att ha detta i åtanke när du utvecklar din lösning kommer leda till en större potentiell målgrupp och mer nöjda användare.

En annan positiv aspekt är att tillgänglighetsanpassning leder till flera sätt att ta till sig innehållet på. Genom att exempelvis optimera för tangentbordsnavigering får även användare med musnavigering tillgång till kortkommandon och dylikt för att enklare utföra vissa åtgärder. Det kan röra sig om att trycka på Esc för att stänga ned en ruta eller trycka på C (compose) för att skriva ett nytt mejl.

Slutligen ser vi också att det är en hygienfaktor precis som hållbarhet, GDPR, kaklagar och så vidare. Det signalerar att en aktör bryr sig om sin målgrupp och är medveten om att alla inte har samma förutsättningar. Det leder kort och gott till bättre produkter och tjänster.

Behöver ni se över tillgängligheten för er e-handel? Hör av dig så berättar vi gärna mer