Rörligt del 1
Därför bör du satsa på rörligt innehåll
”Satsa på rörligt” – den gamla ramsan har man ju hört några gånger. Men varför ska man göra det? Vad är ens rörligt? Och hur satsar man på det? I tre artiklar besvarar vi de här frågorna och ger konkreta tips på hur du kan stärka ditt varumärke med rörligt innehåll. Vi börjar med att reda ut varför du bör satsa på rörligt. Se videon som sammanfattar och scrolla ner för att läsa hela artikeln.
Efter att ha konstaterat att content fortfarande is king är det nu dags att prata om att rörligt content is king kong (och lite till). Här talar siffrorna sitt tydliga språk.
Till att börja med: Mer än fyra femtedelar av all internettrafik är video. År 2022 innebar det i snitt 240 exabyte video per månad. Hört talas om exabyte tidigare? Inte vi heller. En exabyte är en etta med 18 nollor. Det är för stort för att man ska kunna greppa det ordentligt.
Men astronomiska trafiksiffror är långt ifrån de enda siffrorna som är intressanta här.
Rörligt = engagemang
Framförallt kan vi se att rörligt är lika med engagemang. Till exempel visade Wyzowls årliga undersökning 2022 att chansen att någon delar ett inlägg i sociala medier ökar med 99,5 % om inlägget innehåller en video.
Samma undersökning visade att 91 % av de tillfrågade vill se mer rörligt innehåll från varumärken under 2023. Och en undersökning som Kantar gjorde på uppdrag av Facebook visade att folk redan 2016 ägnade fem gånger mer tid åt rörligt än statiskt innehåll.
Rörligt är helt enkelt något som konsumenterna själva väljer och vill ha mer av, och det visar sig i form av kommentarer, klick, likes, delningar och andra interaktioner.
(Det här gäller även för B2B: Företagsledare föredrar video framför text när det handlar om att bekanta sig med ett nytt företag. Och enligt en undersökning från Brightcove säger hela 95 % av B2B-inköpare att video spelar en viktig roll i vägen fram till ett köp.)
Rörligt = räckvidd
Det visar sig att video inte bara ökar engagemanget utan även chansen att synas i sociala medier. Siffror från Statista visar att ett vanligt inlägg (foto) på ett Instagramkonto som har mellan 2 000 och 10 000 följare ses av 22 % av följarna, medan en reel på samma konto ses av 76 %.
För mindre konton är skillnaden ännu större och visar att en reel når långt utanför den egna följarskaran. Närmare bestämt: Ett konto som har mellan 500 och 1 000 följare når 77 % av följarna med ett vanligt (bild-)inlägg. Men hela 892 % (!!!) med en reel.
I Wyzowls senaste undersökning svarade 91 % av de tillfrågade företagen att video har hjälpt dem öka trafik till hemsidan.
Rörligt = SEO
Och apropå hemsidetrafik – med rörligt innehåll kan du också öka din sökmotoroptimering. Google och andra sökmotorer tycks nämligen ranka webbsidor högre om de har (högkvalitativt) rörligt innehåll på sig.
Som vanligt är sökjättarnas exakta resonemang höljda i dunkel, men en kvalificerad gissning är att rörligt innehåll ökar tid på webbsidan och minskar sidhopp, vilket är två faktorer som Google värderar högt vid ranking av webbsidor.
Med andra ord ser Google att du stannar kvar längre på en sida (om den har bra video), vilket borde betyda att du har hittat det du letade efter, vilket i sin tur betyder att Google har gjort sitt jobb. Och därför ser Google till att rekommendera just den sidan nästa gång någon annan söker på samma sak.
Förutom detta innebär video också fler ytor för söktermer. Till exempel genom srt-filer (alltså textremsor) som inte bara ökar tillgängligheten på ditt innehåll utan även gör dina videor bokstavligt talat sökbara.
När du bäddar in en video på din hemsida har du ju även chansen att lägga till en optimerad rubrik och beskrivning för att ytterligare utöka kardborren mellan dig och sökmotorerna.
För att inte tala om att du nu också dyker upp i videosökningar, alltså ännu en ingång till din sajt.
Rörligt = konvertering
En trevlig bieffekt av ökat engagemang och mer tid spenderad på din hemsida är att konverteringsgraden tenderar att öka.
Enligt en studie från Animoto upplever 73 % av konsumenterna att de är mer benägna att köpa en produkt eller tjänst om de först har sett en video som förklarar produkten eller tjänsten.
Och eftersom konvertering kan vara en massa andra saker än bara köp kan vi också nämna en undersökning från Eye View Digital där det framgick att landningssidor ökade konverteringen med 86 % om sajten innehöll video.
Rörligt = tydlighet
Det är faktiskt inte bara köp, rankningar och delningar som skjuter i höjden av rörligt. Det har även visat sig att budskap går fram betydligt bättre i videoform än i text.
Så kallad ”message retention” – alltså i vilken grad människor tar till sig budskap – är en avgörande faktor framförallt i två fall: Dels när kommunikationen handlar om att framföra ett budskap (som information, instruktioner och uppmaningar). Och dels när det inte finns någon direkt handling kopplad till budskapet (tänk varumärkesbyggande kommunikation som ska ge top-of-mind snarare än KÖP NU).
Trovärdigt, visuellt och känslomässigt
Rörligt innehåll gör helt enkelt skillnad på flera sätt, och för att försöka förstå varför det är så behöver vi titta på hur människor fungerar. Ur det perspektivet har vi gjort en egen analys som pekar på tre saker som gör rörligt innehåll till ett så starkt medium: Trovärdighet, visuell kommunikation och känslor.
Trovärdighet eftersom video ligger mycket närmare att ”se det med egna ögon” jämfört med stillbilder eller text.
Trovärdighet som i sin tur hjälper målgruppen att känna sig trygga och bekväma med varumärket. (Vilket vi i vår e-handelsguide återkom till flera gånger som en grundförutsättning för att genomföra ett köp.)
Visuell kommunikation eftersom vi människor är visuella varelser. Vi har bara haft skriftspråk i några tusen år, men har använt synen som vårt primära sinne så länge att vi inte längre litar på till exempel luktsinnet.
Och slutligen känslorna, eftersom video lämpar sig väldigt bra för historieberättande. En typ av kommunikation som ligger så djupt inbäddad i den mänskliga naturen att den står i direktförbindelse med vårt känsloliv.
Alltså raka spåret in i magen, där vi fattar beslut som hjärnan sedan rationaliserar åt oss.
Sammanfattning: Därför bör du satsa på rörligt
- Rörligt innehåll utgjorde mer än fyra femtedelar av all internettrafik år 2022.
- Statistiskt sett ökar interaktioner och engagemang när innehållet är rörligt.
- Folk föredrar video framför statiskt innehåll och vill gärna se mer rörligt från varumärken.
- Chansen att synas i människors Instagramflöden ökar explosionsartat med reels jämfört med statiska inlägg.
- 91 % av företag som lägger ut rörligt innehåll märker ökad trafik till sin hemsida.
- Rörligt på egna hemsidan ger sökmotoroptimering genom ökad tid på sajten och färre sidhopp.
- Video ökar konverteringsgraden. Både inför köp och på landningssidor.
- Människor tar till sig budskap bättre när de kommer i form av video.
- Video ökar varumärkets trovärdighet.
Vilken typ av rörligt innehåll skulle hjälpa dig och ditt varumärke närmare målen? Boka ett möte med oss så undersöker vi hur du kan använda rörligt innehåll för synas för rätt personer.
Boka ett möteFrån greenwashing till greenhushing (och greenwishing!?) – här reder vi ut begreppen
Läs merTillgänglighetsanpassning: Så förbereder du din hemsida, e-handel eller annan webbaserad tjänst för nya lagkrav
Läs mer7 trender inom e-handel att hålla koll på 2023
I takt med en ökad digitalisering, och konsumenternas ökade behov av bekvämlighet, har e-handel blivit allt viktigare för företag som vill nå ut. Under 2022 har e-handelsbranschen upplevt en snabb utveckling, och enligt flera olika rapporter spås den utvecklingen fortsätta även under 2023. Men konkurrensen på www blir också tuffare och det blir alltmer utmanande[…]
Content is fortfarande king
Här ser vi tillbaka på årets contentsatsning där vi låter siffrorna tala för sig själva (ihop med kommentarer från vår vd-Anna och creative director-Tobias). Summa summarum: Content is fortfarande king.
God jul önskar Beyond Band (Aid)
Hos oss började julen tidigt i år med en gåva till Rosa Bandet och Mustaschkampen, och innan dess stöd till Ukraina via Röda Korset. Nu har tomten tagit en sista tur och styr renarna med en julklapp till Tomte mot barncancer (som vi såklart tycker är viktigare än både content och trender och spellistor).
6 trender i sociala medier att hålla koll på 2023
2022 var året då vi kommunicerade med memes och började hänga mer på LinkedIn. När vi nu går in i 2023 är budskapet från både plattformar och användare högt och tydligt – keep it real, TikTok är något att räkna med och gamingvärlden är lika med guldgruva full av möjligheter. Här kommer 6 sociala medietrender[…]
Hur ska man tänka kring reklam i lågkonjunktur?
Gasa eller bromsa – vad är egentligen smartast att göra med sin marknadsföring när ekonomin pekar neråt? Eftersom vi är en smula partiska har vi kikat i backspegeln snarare än i den vanliga spegeln, och hittat siffrorna som kan visa vägen framåt i lågkonjunktur.
Hur jobbar vi på Beyond?
Vi haffade några av våra kollegor och bad dem berätta om deras arbetsprocesser. Resultatet blev ”Beyond om”, en webbserie med korta avsnitt där vi berättar om hur vi jobbar med allt från logotyper till företagskultur. På den här sidan kommer vi att fylla på med nya avsnitt allt eftersom.
Väck kreativiteten efter semestern
Här har du en karamellpåse med inspiration för att veva igång hjärnan efter sol, grill och bad. Själva laddar vi just nu upp inför en höst proppfull med matigt och bjussigt content, räkna med allt ifrån varumärke till e-handel och PR (stay tuned!). Men så länge får du en samling med en del av det[…]
Vilken förändring behöver ditt företag?
Det är inte alltid solklart hur man utnyttjar en reklambyrå på bästa sätt. Beställer man reklamfilm och annonser? Logotyper, mässmontrar eller en tagline som alla kommer ihåg? Ja, kanske … Men som beställare ska man inte behöva precisera vilka enheter man är ute efter. Det räcker med att man vill ha en enda sak: Förändring.
Beyond Communications Tobias Erlén väljs in i Locker Room Talks styrelse
Locker Room Talk är en svensk ideell organisation som vill skapa nästa generations förebilder och idrottsutövare. Uppdraget är lika enkelt som svårt; göra omklädningsrummen till en plats där sunda värdegrunder skapas och en trygg plats för de unga killarna.
Filmproduktion av Beyond Communication uppmärksammas i internationell tävling
Under tisdagen den 24 maj fick Boråsbyrån Beyond Communication motta inte mindre än två guld och ett silver i den internationella tävlingen The Telly Awards för filmen För alltid som gjordes för Ulricehamns Betong AB.
Är du förberedd för nästa generations webbanalys?
Om du har en hemsida eller webbapplikation är chansen stor att du också vill veta vad som försiggår på den och mäta om den gör sitt jobb eller inte. Och om du inte redan har gått över till Google Analytics 4 börjar det bli dags att göra det.
Valaffischer – en plakatparad av fluffiga budskap
”Alla tryckare, utspridare och försäljare av ärekränkande plakat skall straffas, första gången med piskrapp, andra gången med livet”. Två år senare, år 1561, preciserade den franske kungen Karl IX dödstraffet till hängning eller strypning, för de som spred material som inte fått godkänt. Redan då förstod man det förenklade budskapets kraft. Och nu är det[…]
Tur i oturen?
Du har förmodligen sett hans plågade leende en massa gånger, och nämn en bättre dag än fredagen den 13 för att prata om Hide the pain Harold. Men hur mycket vet du egentligen om historien bakom?
På TikTok omsätter vi lärdomarna i praktiken
Vi hade knappt publicerat färdigt vår artikelserie om att skapa guld i sociala medier innan Beyond dök upp på TikTok. Men vad ska vi där och göra? Rätt svar är: ingenting. Däremot ska våra praktikanter göra massor.
Beyonds AI sätter ord på ditt varumärke
Efter en lång men intensiv utvecklingsperiod lanserar vi nu Cobrina – sajten som ”översätter” din egen text till bra copy.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 10
Slutligen tar vi en sväng kring annonsering i sociala medier. Här rör det sig om både rena annonser och sponsrade inlägg där vi betalar för extra synlighet av utvalda delar av vårt vanliga innehåll.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 9
Nu kränger vi på oss tänkarhatten och spånar fram faktiska uppslag till innehåll för våra sociala medier. Har vi lagt ner tillräckligt mycket arbete på de föregående stegen kommer det här avsnittet nästan skriva sig självt.
Policy för hundar på kontoret
Tillbaka till kontoret, blir hunden ett problem? Det blir det inte, enligt reklambyrån Beyond Communication i Borås, om man låter hundägande medarbetare ta fram en hundpolicy för bäste vännen på jobbet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 8
Efter att vi har gjort våra kanalval är det dags att bygga ut kanalstrategierna med mer ingående innehållsstrategier. Återigen utgår vi från målgruppens vanor och behov och definierar vilken typ av innehåll vi ska skapa för de olika sociala medierna.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 7
Det finns väldigt, väldigt många sociala medier. För att få ut mesta möjliga effekt av arbetet vi lägger ner börjar vi med att göra ett noggrant urval av sociala kanaler, med tillhörande strategier som talar om hur vi ska använda varje kanal.
8 mars är vi arga
På internationella kvinnodagen, idag den 8 mars, tänker vi inte dela ut några blommor, komplimanger eller artigheter i onödan. Istället är vi arga över att den här dagen ens behövs. (Och den ilskan bär vi med oss året om, inte bara idag.)
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 6
Kanske har vi en utförlig varumärkesguide att luta oss mot, kanske har vi inte så mycket mer än lite magkänsla. I båda fallen är det här vi preciserar hur och vem vi är i våra sociala kanaler.
Krig och kommunikation
Efter Rysslands invasion av Ukraina den 24 februari har det blivit tydligt vilken viktig roll kommunikation spelar i dagens brusiga samhälle.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 5
Vid det här laget har vi samlat på oss såpass mycket kunskap att det är läge för en mellanlandning. Här sorterar vi tankar, drar slutsatser och sammanfattar saker och ting för att lättare kunna ta med dem framåt i kommunikationsplattformen.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 4
När vi scrollar igenom både våra egna och våra konkurrenters flöden kommer vi se vissa mönster kring vilka typer av innehåll som väcker mest engagemang. Eller minst. Här sätter vi ord på vad vi har hittat och sammanställer en rad innehållskategorier.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 3
Nu vet vi vad vi vill åstadkomma med våra sociala medier och vi vet vilka vi pratar med. Då tar vi oss en titt runt omkring för att hitta både inspiration och saker att åka snålskjuts på.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 2
Vem är det vi kommunicerar med egentligen? Förmodligen har vi ganska bra koll på vilka våra kunder är. Så här handlar det först och främst om att sätta ord på vilka de är och samla ihop lite info som kan hjälpa oss i sociala mediearbetet.
Kommunikationsplattform för sociala medier – Del 1
Kommer du ihåg i mitten av 2010-talet när alla företag skulle ha en egen app? Låt oss säga att det var fler som ville ha det än de som kunde förklara varför. Därför inleder vi kommunikationsplattformen med att bestämma syftet med vår närvaro i sociala medier. Helt enkelt: Varför ska vi finnas där?
Spetsa till din kommunikationsstrategi
STEPPS är en modell – eller snarare guide – framtagen av Jonah Berger, professor i marknadsföring och författare till boken Contagious: why things catch on (2013). Tanken är att behandla de sex stegen i STEPPS som beståndsdelar som kan användas antingen separat eller tillsammans i olika kombinationer. Varje beståndsdel är ett värde som förstärker delbarheten[…]
Vi är tillbaka med nyhetsbrev!
Vi har återupptagit kanalen och hoppas att ni ser fram emot dess renässans precis lika mycket som vi. Och framför allt att ni får massor av bra tips och inspiration. Vi kickstartar med ett härligt samtal med Anna, vd på Beyond, och Tobias, vår creative director.
Hur får jag spridning på LinkedIn med min företagssida?
LinkedIn är världens största professionella sida för nätverk med över 610 miljoner medlemmar. Som företag är det därför en bra plattform att synas på, både för att rekrytera nya medarbetare, hitta nya kunder och för att etablera sig professionellt. Men hur lyckas du egentligen med en företagssida på LinkedIn, och hur får du spridning på[…]
4 enkla tips om UX-writing
UX står för User Experience och är ett begrepp från designvärlden. UX-writing går ut på att skriva texter som gör det enkelt för användaren att göra rätt. Det kan handla om allt från 404-sidor till knapptexter. Här kommer fyra enkla tips som förhoppningsvis gör dig till en bättre UX-writer.
Tio tips på hur du kan arbeta med PR
Visste du att 45 % av alla journalister anser att bristen på tid är den största frustrationen i arbetet? Det skulle du kunna ändra på.
Samarbete för en mer jämställd bransch
Idag är det fyra år sedan hashtaggen #metoo fick spridning när skådespelerskan Alyssa Milano bad kvinnor som ofredats sexuellt att svara på hennes tweet med orden “me too”. Byråkoden lanserades på ettårsdagen av #sistabriefen som var reklambranschens svar på #metoo. Det var dagen som vi började gå från metoo till metod.
Mångfald och sexism i reklam
Under årets Mynewsday delade bland annat Nina Åkestam – doktorand, forskare i reklam och analytiker på Google – med sig av lärdomar och resultat från sin doktorsavhandling Understanding Advertising Stereotypes. Ett ämne som känns hetare än någonsin.
VR nu, då och sen. Och på Facebook.
I en virtuell verklighet – virtual reality eller VR – slipper du undan den verkliga världens begränsningar. Ironiskt nog är det just begränsningar som länge hämmat själva VR-tekniken, men dom senaste åren har utvecklingen tagit fart. Vi har undersökt var tekniken är nu, vart den är på väg – och frågar oss varför Facebook har[…]
Första emoji-symbolerna från 1999
Idag är emojis något självklart för de flesta. Men varför ser våra emojis ut som de gör? Varifrån kommer de och vem har gjort dem?