Hälsokraft
E-handel fullproppad med affärslogik
När vi fick i uppdrag att bygga en ny e-handel åt Hälsokraft var önskelistan lång och utförlig. I ett tätt samarbete med kunden gick vi från designprototyp till lanserad webb – med funktioner utifrån en mängd olika behov.
Det var de många behoven som fick visa vägen när vi arbetade fram en ny e-handel för hälsokostkedjan Hälsokraft. Med många olika intressenter var det tydligt att det behövdes något mer än en traditionell e-handel med bara produkter och en varukorg.
Inte minst krävdes det ett maskineri av så kallad affärslogik; enkelt uttryckt funktioner som hänger ihop eller är beroende av varandra.
En utmaning i uppdraget var att Hälsokraft förutom sin e-handel också har runt 60 fysiska butiker i Sverige. Hur kunde vi säkerställa att de olika handlarna och butikscheferna inte såg den nya webbshoppen som en konkurrent utan snarare ett komplement eller till och med förstärkning?
Därför behövde vi bygga och integrera funktioner som till exempel att reservera produkter på nätet för att sedan hämta ut dem i fysisk butik en timme senare.
Något annat som också behövde byggas in på den nya e-handeln var Hälsokrafts medlemsklubb. Förutom inloggning med integration mot medlemsdatabasen innebar det att varje produkt behövde hämta sitt pris från olika prislistor beroende på om användaren var inloggad eller inte, om det var kampanjpriser och så vidare.
I en scrum-liknande process bockade vårt utvecklarteam av mängden affärslogik som behövdes för att göra Hälsokrafts e-handel till en kraftfull webb, med bra användarupplevelse och ett värde för de enskilda butikerna.