Hoppa till innehåll

Caterpillar/Pon Equipment

Caterpillar-film x 3

Att flytta fokus från maskin till människa och göra saker som ingen annan gjorde – det var centrala delar av uppdraget när vi började jobba med Pon Equipment (numera Zeppelin) 2017. Här är filmerna från vårt samarbete de tre första åren.

Som generalagent för Caterpillar i Sverige ville Pon Equipment ta en egen position bland svenska maskinförare och entreprenadfirmor. Med den ambitionen i ryggen utvecklade vi en strategi tillsammans och började skapa aktiviteter för att hitta vägarna mellan varumärket och målgrupperna.

Äggtricket

Först ut var en integrerad kampanj som handlade om att använda en grävmaskin för att plocka upp ett litet ägg. I printannonser och på event uppmanade vi maskinförare i hela Sverige att ge sig på utmaningen. Den som ville prova själv kunde också beställa en kartong med Cat-brandade ägg. Lagom till påsk släppte vi filmen där vi visar en förare som fixar frukostägget med en 15-tons grävmaskin.

Grillutmaningen

Med sitt onlinekoncept Caterpillar Challenge startade Pon Equipment en dialog med maskinförare i Sverige om utmaningarna i arbetet och vardagen. Från det svåra, lilla eller tråkiga till de stora frågorna, problemlösandet eller bara de riktigt udda sakerna.

För att skapa uppmärksamhet kring Challenge-konceptet valde vi ur den senare kategorin och bestämde oss för att laga mat med grävmaskin. Och självklart ge de bästa tipsen inför sommarens utmaningar vid grillen.

Jakten på den perfekta lasten

Det nya, smarta vågsystemet i Cat-maskinerna hjälper förarna att aldrig lasta för mycket eller för lite utan alltid precis lagom.

Vår utmaning var att varumärket Caterpillar är allt annat än lagom.

Så hur kunde vi få det amerikanska muskelvarumärket Caterpillar och försiktiga, svenska ”lagom” att mötas? Vår lösning var att ta med den stora maskinen ut på något av det allra svenskaste man kan tänka sig, där lagom är allt annat än nog: kantarelljakt i svampskogen.