Hoppa till innehåll

UBAB

Prisbelönt film mot greenwashing i betongbranschen

När stora delar av betongbranschen förskönar sanningen väljer UBAB att prata om klimatpåverkan och olika initiativ för att motverka och kompensera för den. Här är filmen som lanserade deras hållbarhetskoncept ”För alltid” och vann två guld och ett silver vid internationella tävlingen Telly Awards.

Ulricehamns Betong AB (UBAB) står emot den greenwashing som präglar deras bransch. De vill istället undersöka vad betongproducenter kan göra för att väga upp den ohållbara ingrediensen cement i det hållbara materialet betong.

Det har lett till en lång rad olika initiativ, med allt från specialutvecklade betongrecept till värmeåtervinning och personalvård. Tillsammans med UBAB samlade vi deras hållbarhetsarbete under konceptet ”För alltid”.

Efter en intern lansering där vi gjorde bland annat en talkshow, gjorde vi en film för att lansera konceptet externt. Tanken med filmen är att sätta känslor på det som annars bara skulle hamna i hållbarhetsrapporter eller inte kommuniceras alls.

Vid den internationella reklamfilmstävlingen Telly Awards 2022 vann filmen guld i kategorierna Business-to-business och Corporate image samt ett silver i kategorin Sustainability.

Beyond stod för idé, manus, regi, design, produktion och postproduktion. Vi tog in Johfors Productions för att filma.

Signa upp dig på Beyonds nyhetsbrev