Hoppa till innehåll

Joy of Plenty

Agerar inhousebyrå – ökar organisk trafik med 436 % och förbättrar Google-rankning

Joy of Plenty inreder alltid med människan i fokus och är otroligt vassa på det de gör. Men det har varit utmanande för dem att nå ut och igenom bruset. I början av 2022 började Beyond agera inhousebyrå åt dem med målet att öka Joy of Plentys varumärkeskännedom. Ett samarbete som bland annat har resulterat i att de ökat sin organiska trafik med 436 % samt ökat sin närvaro på Google.

Joy of Plenty är sedan 2008 specialister på att inreda och skapa trivsamma miljöer för bland annat hotell, restaurang och kontor. Från den enstaka möbeln till den kompletta inredningslösningen. Från det enkla till det exklusiva.

Vårt samarbete påbörjades 2020 med att vi tog ett digitalt kliv där vi inledde med en ny hemsida i WordPress som blivit grunden i den digitala satsningen. Samarbetet har vidareutvecklats allteftersom, och sedan början av 2022 har en dedikerad arbetsgrupp på Beyond Communication agerat inhousebyrå åt Joy of Plenty.

Från att knappt ha hittat dem på Google tidigare dyker de nu upp på förstasidan när man söker på bland annat ”inredningsarkitekt” och ”inredare”. Ibland med länk, ibland med bild, och ofta på det lokala söket med adress och kontaktuppgifter. I en jämförelse med 2021 kan vi se att arbetet under 2022 bland annat har resulterat i följande:

joyofplenty.se har besökts av 50 % fler och haft 50 % längre besök
joyofplenty.se har besökts av 50 % fler och haft 50 % längre besök

Det hela började med en stor workshop där vi tillsammans med kund jobbade fram fokusord och behov. Vi genomförde en SEO-analys och en hälsoanalys av hemsidan. Baserat på det lade vi strategi och årsplan som innehöll syfte, mätbara mål och en actionplan för följande:

  • Artiklar
  • Google Ads
  • SEO-optimering för hemsidan
  • Strategi för deras sociala medier
  • Sponsring för sociala medieinlägg
  • PR
  • Strategiskt bollplank och löpande avstämningar

Att agera som en inhousebyrå åt Joy of Plenty innebär framför allt att vi kan vara mer effektiva och producera mer under den tiden som är avsatt varje månad. Vi jobbar alltid mot långsiktiga mål med ett tydligt syfte och en gemensam plan. Och planen följer vi såklart, men vårt nära samarbete innebär att vi även kan vara mer drivande i arbetet, komma med förslag och svara på snabba puckar som behöver lösas. Det ger oss exempelvis en möjlighet att haka på nya trender inom sociala medier och skriva artiklar baserade på buzzwords som trendar på Google.

Vi kan även ta datadrivna beslut allteftersom Googles algoritmer förändras. Det vill säga att vi kan analysera vad som funkar bra eller mindre bra och sedan justera innehåll och annonser allteftersom vi ser resultaten. Eftersom vi är så pass involverade i deras arbete blir vårt samarbete helt enkelt mer friktionsfritt och lyckat.

”Vi träffar ofta folk nu som tycker att vi syns och hörs överallt vilket är jättekul. Det här är ett samarbete som har flutit på bra från första början och vi är väldigt nöjda över att ha Beyond Communication som inhousebyrå under den här resan. Vi har fått många förfrågningar via hemsidan och haft flera lyckade projekt som kommit den vägen det senaste året. Contentsatsningen har absolut varit en av nyckelfaktorerna bakom våra goda resultat och vi ser verkligen fram emot att fortsätta vårt framgångsrika samarbete.”

Örjan Williamson, delägare på Joy of Plenty.