60 år av helv…
I år är det 60 år sedan Helvetica ritades av Eduard Hoffmann och skars av Max Miedinger i Münchenstein i Schweiz. Från den dagen har Helvetica varit förstahandsvalet för många formgivare när man skapat logotyper, företagsidentiteter och slagkraftig kommunikation.
Listan på logotyper som använder Helvetica är oändligt lång – Husqvarna, SAAB, Handelsbanken för att nämna några svenska. Lufthansa, Harley-Davidson, Nestlé och Toyota för att nämna några stora internationella företag.
På senare tid har det diskuterats en del om Helveticas vara eller inte vara. För några veckor sedan annonserade IBM att man lämnar Helvetica som företagstypsnitt för ett egendesignat typsnitt som bättre förmedlar företagets vision, och man hör röster som hävdar att det en gång så moderna typsnittet nu är hjälplöst omodernt.
Världen förändras och naturligtvis så följer det grafiska uttrycket med som en spegling av vad som händer och vilka krav som ställs på kommunikationen. Man kan undra om något nytt typsnitt är på väg att dominera vår visuella värld? Har Helvetica till sist fallit offer för ögats slitage eller är det bara så att vi genom slentriant användande tappat förmågan att använda det på bästa sätt?