Fredagsfika: När loggan släppte sargenBeyond berättar

Fredagsfika: När loggan släppte sargen

Vad är egentligen en logotyp, rymmer den något mer än bara företagets namn? Bortom typsnitt, färgval och fjongen i Nike-loggan går det att hitta mönster i samtiden och dåtiden, i alla fall om man tittar noga. Och det tänker vår creative director, AD och designmaestro Anders göra när han river av en storstilad fredagsfika om logotypens betydelse och utveckling.

Tema: varumärkesidentitet och omvärld.

Välkommen!

 

BEYOND FREDAGSFIKA

Reklam blir roligare med öl
2017-08-18 kl. 14:30–15:00
Mariedalsgatan 7, Borås

Anmäl dig här

 

Om Beyond fredagsfika

Med ojämna mellanrum ställer vi dörren på vid gavel och bjuder in till fika med kaffe, bulle och något för hjärnan att tugga på. Vi pratar om intressanta ämnen i reklam- kommunikation- och medievärlden. Du behöver inte jobba med reklam eller ha någon särskild koppling till Beyond för att komma. Se bara till att skaffa Eventbrite-biljett.

 

Läs mer
Fredagsfika: Reklam blir roligare med ölBeyond berättar Etiketter: .

Fredagsfika: Reklam blir roligare med öl

När styrkan inte nödvändigtvis sitter i smaken får varumärket visa vägen. Vår copywriter Gabriel tar sig en titt på ölreklam och pratar om att forma ett varumärkes identitet för att knyta an till målgruppen. Eventuellt är detta ett svepskäl för att visa några roliga reklamfilmer, men det kan också hända att man lär sig något.

Tema: varumärkesbyggande

Välkommen!

 

BEYOND FREDAGSFIKA

Reklam blir roligare med öl
2017-08-18 kl. 14:30–15:00
Mariedalsgatan 7, Borås

Anmäl dig här

 

Om Beyond fredagsfika

Med ojämna mellanrum ställer vi dörren på vid gavel och bjuder in till fika med kaffe, bulle och något för hjärnan att tugga på. Vi pratar om intressanta ämnen i reklam- kommunikation- och medievärlden. Du behöver inte jobba med reklam eller ha någon särskild koppling till Beyond för att komma. Se bara till att skaffa Eventbrite-biljett.

 

Läs mer
Välkommen AdamBeyond berättar

Välkommen Adam

Beyond växer med en originalare. Vi bad honom berätta hur han hamnade här.

Som 13-åring ställdes jag inför valet att köpa datorspel eller program från en klasskompis äldre bror som skaffat en cd-brännare. Mina jämnåriga vänner valde spel som Star Wars: Dark Force, Quake och Duke Nukem 3D. Jag gick en annan väg och la hela veckopengen på ett program jag aldrig hört talas om förut, Adobe Pagemaker. Efter det var gymnasievalet klart, Mediaprogrammet med inriktning grafisk design på Viskastrand.

Strax innan studenten fick jag anställning på Borås Tidnings annonsavdelning. Efter åtta år där jag skapat annonser och varit med och drivit ett antal moderniseringsprojekt så var det dags att byta miljö. Nästa steg blev som konsult inom tidningsbranschen, med kunder i Sverige, Norge och Finland fick jag möjlighet att jobba med allt från lilla Tidning7 i Örnsköldsvik till jättar som Schibstedt/Aftenposten och Dagens Nyheter. De senaste åren har jag varit AD-assistent på modeföretaget Elvine i Göteborg.

Nu ser jag fram emot nästa kapitel; Beyond. Här kommer jag få fokusera på det som den där 13-åringen tyckte var så kul. Jag kommer layouta, retuschera, redigera, formatera och vara med och hjälpa våra kunder med grym kommunikation.

När jag inte jobbar så kan man hitta mig på ett museum, en bra restaurang eller pub, på en frisbeegolfbana, i skogen med en kamera, på en konsert eller på ett slagfält i en digital värld, oftast i sällskap med min sambo Madelen.

Läs mer
Välkommen SandraBeyond berättar

Välkommen Sandra

Grafisk formgivning, fluffiga hundar och smarriga desserter. Lär känna vårt nya tillskott Sandra.

När jag var liten ville jag måla filmaffischerna för Disney, då visste jag inte att det hette grafisk formgivare eller att man ens kunde jobba som det.

9 år gammal fick jag min första kamera, en Nikon Coolpix av okänd modell. Sedan dess har jag jobbat mig igenom diverse olika bildbehandlingsprogram. Adobe-programmen är nästan som mina syskon, vi bråkar lite ibland men oftast så skapar vi fantastiska saker tillsammans.

På gymnasiet var media och grafisk form ett självklart val och direkt efter studenten fortsatte utbildningen på Yrgo där jag läste grafisk produktion och form. Sedan jobbade jag ett år på en mindre byrå och nu sitter jag här på Beyond.

När jag inte sätter färg och form på mina kunders projekt, så gör jag det i köket. Ofta hittar man mig i en hög av sockerpasta, chokladsmörkräm och färgglada cupcakesformar. Att baka och designa olika typer av desserter får mig att slappna av efter en stressig dag. Oftast vill jag inte ens äta, jag vill bara baka.

Jag älskar hundrasen Chow-Chow och har själv en som heter Marley, om jag hade fått plats så skulle jag gärna haft 5 stycken till. Det får bli i framtiden när jag bor på gård och har egen uppfödning. Mitt mål är att avla fram de fluffigaste Chow-Chowsen i hela världen, haha.

Trots att jag är göteborgare känner jag mig varmt välkomnad av Beyond-gänget och jag blir väldigt inspirerad av att jobba på en byrå som har siktet inställt på att vara One Step Beyond alla andra. I det uttrycket känner jag mig hemma.

Läs mer
Fredagsfika hos BeyondBeyond berättar

Fredagsfika hos Beyond

Nu bänder vi upp dörrarna igen och bjuder in till Beyond fredagsfika med kaffe, bulle och lite smarrigt för hjärnan.

Nästa fredagsfika – PÅ NYA JAKTMARKER – ONLINESATSNING MED CHEVALIER.

Den här gången handlar det om Sveriges största märke för jaktkläder, Chevalier, som har utvecklat och förändrat sin bransch sedan 1950. Med nya ägare, ny ledning och en ny marknadsstrategi tar de nästa kliv mot framtiden. Beyond har fått förtroendet att följa med på resan och nu vill vi dela med oss av våra erfarenheter så här långt.

Beyonds egen stjärnkreatör, pilot och marknadsförings-wizard Niclas Lidberg von Schantz berättar om utmaningarna och lösningarna i den nya online-världen, och det första halvåret med Chevalier. Som sidekick har han ingen mindre än Chevaliers vd Johan Lind.

Välkommen till Beyond fredagsfika på Mariedalsgatan 7, osa och håll utkik efter kommande inbjudningar!

BEYOND FREDAGSFIKA
Tema: På nya jaktmarker – onlinesatsning med Chevalier
2017-04-28
kl. 14:30–15:00
Mariedalsgatan 7, Borås

Anmäl dig här

Läs mer
Välkommen DanBeyond berättar

Välkommen Dan

Vi välkomnar en ny webbutvecklare till Beyond. Vi bad honom berätta lite om sig själv. 

Efter en uppväxt med elektronik föll det sig naturligt att tidigt vilja arbeta framför en dator. Och under gymnasiestudier i Digital Produktion så upptäckte jag webbdesign och förstod snabbt att jag hade hittat ett intresse som skulle bli en stor del av min framtid.

Långa dagar och sena nätter spenderades framför skärmen för att utvecklas och samla på mig mer kunskap kring webb och kod. När jag sedan märkte att mina hemsidor var i klass med de som redan fanns på internet så bestämde jag mig för att starta ett eget företag och börja leva på mitt nya intresse. Att driva ett företag har varit en spännande resa, fylld av lärorika stunder och möjligheter. Tack vare denna erfarenhet så fick jag en inblick i hur marknaden fungerar kring hemsidor och kunder.

Efter en tid av företagande blev det mer administrativa uppgifter och mindre tid för mitt egentliga intresse. I samma veva blev jag erbjuden att bli anställd på ett företag där jag kunde ägna mig helt åt webbutveckling, vilket jag hoppade på direkt.

Och nu ska jag få arbeta med det jag trivs bäst med, fast på ett helt nytt område för mig, en reklambyrå! Jag är lyckligt lottad att få hamna på en god arbetsplats med ett intresse som jag brinner för. Jag ser starkt fram emot tiden här på Beyond.

Förutom webbutveckling gillar jag att umgås med min flickvän och att promenera.

Läs mer
Fredagsfika hos BeyondBeyond berättar

Fredagsfika hos Beyond

Då och då smäller vi upp dörrarna på vid gavel och låter Moccamastern få veta att den lever. Förutom kaffe och bulle bjuder vi på nånting för hjärnan också, och pratar om någonting intressant i reklam- kommunikation- och medievärlden.

Nästa fredagsfika – WHAT CONTENT IS KING?. Webbutvecklaren Simon pratar om hur du kan skapa innehåll och skriva texter som får dig att synas bättre på nätet. Alla som kommer får med sig ett ex av vår egen guide Beyond Content – en guide till att skriva webbtexter som syns och säljer.

Välkommen till Beyond fredagsfika på Mariedalsgatan 7, osa och håll utkik efter kommande inbjudningar!

BEYOND FREDAGSFIKA
Tema: SKAPA INNEHÅLL SOM GÖR ATT DU SYNS PÅ NÄTET
2016-11-11
kl. 14:30–15:00
Mariedalsgatan 7, Borås

Anmäl dig här

Läs mer
Välkommen GustavBeyond berättar

Välkommen Gustav

Vi säger välkommen till sociala medier-gurun och TV4-hallåan Gustav Svenungsson. Hos oss kommer han att arbeta med att skapa strategi och innehåll till våra kunders sociala medier, samt som copywriter. Vi bad honom presentera sig lite mer.

När jag inte står framför miljonpubliken och presenterar kommande program så ska jag nu få arbeta ännu mer med min passion och specialitet: sociala medier. Tidigare har jag pluggat medie- och kommunikationsvetenskap och varit marknadsförare på en teater. Nu ser jag med spänning fram emot att utvecklas ännu mer i mitt skrivande och skapande tillsammans med Beyonds härliga och grymma team. Det känns superkul!

Men tv-tittarna blir inte av med min höga lugg för det, jag kommer att dyka upp där emellanåt också. Fast större delen av tiden kommer jag att spendera med att skapa bra innehåll och texter till Beyonds kunder och se till att de ligger i framkant på sina digitala plattformar. Jag är redan insatt i flera spännande projekt som verkligen triggar igång kreativiteten i mig.

Jag är väldigt nyfiken och framåt av mig, så den största drivkraften just nu är att lära mig mer, förutom att få bidra med min egen kunskap och erfarenhet. Beyond känns helt rätt och jag är peppad på att komma igång med arbetet.

På fritiden hänger jag med mina vänner, går på teater, kikar i klädaffärer. Allt som är socialt och kreativt gillar jag.

Läs mer
Fredagsfika hos BeyondBeyond berättar

Fredagsfika hos Beyond

Då och då smäller vi upp dörrarna på vid gavel och låter Moccamastern få veta att den lever. Förutom kaffe och bulle bjuder vi på nånting för hjärnan också, och pratar om någonting intressant i reklam- kommunikation- och medievärlden.

Nästa fredagsfika – WHAT CONTENT IS KING?. Webbutvecklaren Simon pratar om hur man kan synas bättre på nätet bara genom att skriva bra texter. Alla som kommer får med sig ett ex av vår egen guide Beyond Content – en guide till att skriva webbtexter som syns och säljer.

Välkommen till Beyond fredagsfika på Mariedalsgatan 7, osa och håll utkik efter kommande inbjudningar!

BEYOND FREDAGSFIKA
Tema: Skapa innehåll som gör att du syns på nätet
2016-11-25
kl. 14:30–15:00
Mariedalsgatan 7, Borås

Anmäl dig här

Läs mer
Ny kund – CitybutikernaBeyond berättar Etiketter: . .

Ny kund – Citybutikerna

City, en kedja ICA-butiker i Borås, har valt Beyond som sin nya byrå för att utveckla priskommunikation och driva varumärket framåt.

City driver fyra ICA-butiker med affärsidén att hålla låga priser utan att tumma på kvalitén. Med 80 000 kunder i veckan och en årlig omsättning om drygt 750 miljoner kronor är City ett av Borås starkaste varumärken. Tidigare i år bestämde de sig för att leta efter en ny byrå och gick ut med en pitchförfrågan där vi på Beyond slutligen stod som vinnare med bästa förslaget.

Vi har nu påbörjat arbetet med både priskommunikation och varumärke, och under hösten kommer det att börja synas både i butikerna och runt om i Borås.

Läs mer
Välkommen IsakBeyond berättar Etiketter: . . .

Välkommen Isak

Nu välkomnar vi Isak som ny webbutvecklare på Beyond! Han hann vara ledig i två dagar efter gymnasiet innan vi norpade honom. Vi bad honom berätta lite om sig själv.

På gymnasiet pluggade jag media, mest film, men webbintresset fanns redan där. Det började för kanske fem år sedan. Jag var fascinerad av att man kunde få saker att hända med bara lite kod. Började skriva html i en textredigerare och kollade upp på internet hur man gjorde olika grejer. Jag lärde mig fler och fler saker, det byggdes på hela tiden. Sedan dess har intresset bara växt och det känns jättekul att få jobba med det nu.

När man bygger hemsidor behöver man hela tiden hålla balansen mellan det enkla och det komplexa. Som webbutvecklare ska man kunna bygga själva funktionerna men också klä sidan i en design som är enkel för användarna att navigera på. Utan att det för den sakens skull blir tråkigt. Man får tänka ett varv extra: hur kommer någon annan uppfatta det här? För mig som kommer att jobba mest med front end ligger halva fokuset alltid på själva designen.

Med facit i hand är det kanske inte så konstigt att jag började jobba med något åt det här hållet. Båda mina föräldrar är musiker och min bror är fotograf så det estetiska har liksom funnits runt omkring mig sedan jag var liten. Jag har spelat teater i elva år och är intresserad av olika sorters uttryck. Med webbutveckling är det design tillsammans med coola funktioner, tar man med programmering och JavaScript kan man göra i stort sett vad som helst på en hemsida.

På fritiden brukar jag ta det lugnt på landet, hänga med familjens hund Tilla och spela teater med Torpa Slottsteater. Webbutveckling också, såklart, och så håller jag på med cardistry. Det är en form av kortmagi som handlar mer om kortkonster och fingerfärdighet än typ ”är spader dam ditt kort?”

Nu när jag har börjat på Beyond ser jag fram emot att kunna hålla på med det här på heltid och känna på branschen. Att lära mig mer och bygga grymma grejer.

Läs mer
Fredagsfika hos BeyondTobias Andersson berättar Etiketter: . . .

Fredagsfika hos Beyond

Snart smäller vi upp dörrarna på vid gavel och låter Moccamastern få veta att den lever. Ungefär en gång i månaden kommer vi att bjuda in till Beyond fredagsfika med kaffe, bulle och lite smarrigt för hjärnan också. Varje gång kommer vi att prata om någonting intressant i reklam- kommunikation- och medievärlden.

Första tillfället blir fredagen den trettonde maj, och då handlar det (såklart) om misslyckad reklam. Vår projektledare Daniel kommer, tillsammans med copywritern Gabriel, att prata om snedsteg, hjärnsläpp och misslyckanden i reklamvärlden.

Välkommen till Beyond fredagsfika på Mariedalsgatan 7, osa och håll utkik efter kommande inbjudningar!

BEYOND FREDAGSFIKA
Tema: Misslyckad reklam
2016-05-13
kl. 14:30–15:00
Mariedalsgatan 7, Borås

Anmäl dig här

Läs mer
Beyond berättar

Tack för igår!

Stort tack till alla er som kom och gjorde vårt ettårskalas till en grym fest! Idag är vissa av oss lite ”långsammare” än andra men det får det vara värt. Man fyller ju bara ett år en gång i livet.

Som Anders Nygren nämnde i sitt välkomsttal så drar vi snart igång Beyond fredagsfika. Alltså att vi smäller upp dörrarna på vid gavel och bjuder in till en fikastund ungefär en gång i månaden, där nån av oss pratar om någonting intressan i reklam- kommunikation- och mediavärlden.

160421_beyond-1ar-4842 160421_beyond-1ar-4839 160421_beyond-1ar-4834 160421_beyond-1ar-4832 160421_beyond-1ar-4831 160421_beyond-1ar-4829 160421_beyond-1ar-4826 160421_beyond-1ar-4825 160421_beyond-1ar-4823 160421_beyond-1ar-4814160421_beyond-1ar-4819 160421_beyond-1ar-4817 160421_beyond-1ar-4810 160421_beyond-1ar-4808 160421_beyond-1ar-4804 160421_beyond-1ar-4802 160421_beyond-1ar-4801 160421_beyond-1ar-4800 160421_beyond-1ar-4798 160421_beyond-1ar-4794 160421_beyond-1ar-4793160421_beyond-1ar-4813 160421_beyond-1ar-4792 160421_beyond-1ar-4789 160421_beyond-1ar-4784 160421_beyond-1ar-4782 160421_beyond-1ar-4781 160421_beyond-1ar-4780 160421_beyond-1ar-4779 160421_beyond-1ar-4778 160421_beyond-1ar-4774 160421_beyond-1ar-4768 160421_beyond-1ar-4766 160421_beyond-1ar-4759 160421_beyond-1ar-4750 160421_beyond-1ar-4748 160421_beyond-1ar-4747 160421_beyond-1ar-4745 160421_beyond-1ar-4744

Läs mer
En praktikants memoarer: Onlinekurs i reklam med GoogleWilliam Älgebrink berättar Etiketter: . . . .

En praktikants memoarer: Onlinekurs i reklam med Google

Just nu har vi ett tillskott på byrån i form av en praktikant: William Älgebrink. William studerar grafisk teknik och design på Viskastrandsgymnasiet och är här för att lära sig mer om reklambranschen. Förutom praktikant är han julmustentusiast (världens bästa julmust: Zeunerts), musikfantast (världens bästa album: The Holy Bible) och aspirerande korrekturläsare. Vi ger honom (nästan) fria tyglar att skriva om vad han vill – argt, rebelliskt och ibland kanske i ungdomligt övermod. Men hur vore världen om alla tvingades att tänka och tycka lika. 

Med tjänster som Google Now, Google Flights och Google Maps har internetjätten vuxit och blivit mer än bara en sökmotor. Google har på senare år utvecklat en grafisk identitet som är konsekvent hela vägen ut. Varenda tjänst – varenda app – följer samma utseende och layout på såväl dator som telefon (med ett egendomligt undantag i Google Calendar som av någon anledning inte följer samma välgjorda design på webben). Men det är svårt att förneka vilket förtroende de har byggt upp under årens lopp. Den tillit som folk lägger hos företaget är enastående, vid närmare eftertanke. Trots att mängden information Google samlar in är nästintill orwelliansk är det inte många som höjer på ögonbrynen. Tack vare högkvalitativa tjänster och produkter, och en varumärkesomsorg få kan mäta sig med, har man blivit en av världens största aktörer inom teknikvärlden.

En tjänst som kanske har hamnat lite i skymundan är Primer. Primer är en app som innehåller lektioner inom marknadsföring och reklam. Och vilka är bättre lärare om inte Google själva? Har du några minuter att ta kål på är det bara att öppna appen, välja en kurs som verkar intressant och köra igång. Primer osar helhjärtad kvalitet från första stund. I lektionerna finns interaktiva övningar där du får testa dina kunskaper, men även tips på vad du kan göra för att just din produkt ska sälja bättre. Kurserna består av kort med information som du sveper undan för att komma vidare. Hittar du kort som var extra informativa kan du enkelt spara dem med ett tryck. Dessa sparas sedan i en lathund som är kopplad till just den kursen. Du kan sedan nå lathunden när som helst om du vill fräscha upp ditt minne. Primer är kort och gott en liten intensivkurs i marknadsföring – i fickformat.

För Google skulle man kunna säga att Primer är ett slags content marketing. Och det är det, till viss del. De visar att de är ett nav för kunskap; att man kan komma till dem för att få råd. Google blir ett sorts Orakel när det kommer till reklam. I och med AdWords och Analytics har man utvecklat en hel verktygslåda som allmänheten kan använda. Primer är ett värdefullt tillskott till den verktygslådan. Där kan både unga startups och gamla reklamrävar lära sig om allt från marknadsföring av appar till hur man hittar på ett riktigt bra produktnamn. Du kan även lära dig hur man använder en reklambyrås tjänster på bästa sätt! Google ger följande råd:

  • Se samarbetet med en byrå som en långsiktig investering
  • Var säker på vad du som kund står för
  • Var tydlig med vad du vill åstadkomma
  • Hitta en byrå som kan göra så mycket som möjligt utav din budget
  • Fundera på vilken byrå som passar dina behov

Google menar också att kund-och-byrå-samarbete handlar mycket om ärlighet och tillit – för det är ju en relation. Och i en relation är det viktigt att vara helt öppen med vem du är och vad du vill göra. På så sätt undviker man missförstånd och når då önskade resultat. Mer om detta, och mycket mer, hittar du i den uppsjö kurser som finns i Primer (de är faktiskt helt gratis).  

Äger du en iPhone finns appen här. För Android finns appen här.

Läs mer
Sökes: Webbdesigner och Frontend-utvecklareBeyond berättar

Sökes: Webbdesigner och Frontend-utvecklare

BEYOND SÖKER WEBBDESIGNER

Beyond Communication är en reklambyrå som gör digital, analog, idédriven och strategisk kommunikation.

Nu söker vi en webbdesigner som gör sajter som är så snygga att man vill hänga upp dem på väggen. Du är formstark i dig själv men kan lätt anpassa dig efter stilen eller utseendet som passar varje kund. Du förstår både Wingårdh och Gaudí, och du vet hur människor beter sig när de går in på en hemsida.

Det är givetvis ett stort plus om du kan HTML och CSS.

Om du har rätt kunskaper och känsla, och framförallt drivet, så spelar det ingen roll om du har jobbat med det här i noll år eller hundra år. Hör av dig till oss.

BEYOND SÖKER FRONTEND-UTVECKLARE MED ÖGA FÖR DESIGN

Beyond Communication är en reklambyrå som gör digital, analog, idédriven och strategisk kommunikation.

Nu söker vi en frontend-utvecklare som kan stärka vårt team och bygga helt grymma sajter. Vi vill hitta dig som förstår både utseende och funktion. Saker som HTML och CSS kan du knacka i sömnen. JavaScript, Sass och UX kan du också, även om det kräver att du är vaken.

Och du har, som sagt, ett öga för design.

Om du har rätt kunskaper, och framförallt drivet, så spelar det ingen roll om du har jobbat med det här i noll år eller hundra år. Hör av dig till oss.

SÖK TJÄNSTEN

Skicka arbetsprover, CV och personligt brev till hello@onestepbeyond.se, skriv i ämnet vilken tjänst du söker. Intervjuer sker löpande. Tjänsten är på vårt huvudkontor i Borås.

Läs mer
Beyond växer med en projektledareDaniel Sjölin berättar

Beyond växer med en projektledare

Vi säger välkommen till Daniel, vår nye projektledare på Beyond. Här berättar han lite om sig själv:

Jag kommer direkt från ICA Reklam där jag jobbade som online- och marknadskoordinator i två och ett halvt år. Vid sidan av drev jag en egen reklambyrå och gjorde jobb för mindre företag i Borås. Man kan säga att jag har samlat erfarenheter i dubbel hastighet. Den egna byrån blev som ett kreativt utlopp medan jobbet på ICA Reklam innebar mest tyngd på projektledning.

Att jag hamnade i just reklambranschen var väl kanske ingen större slump. Har alltid haft ett intresse av både marknadsföring och strategiarbetet bakom. I flera år flängde jag jorden runt och utbildade mig inom marknadsföring, business och strategi. Efter studier i USA, England, Holland och Australien kom jag hem till Sverige med en master i marknadsstrategi.

En av sakerna jag tar med mig från studietiden kommer faktiskt inte från något av universiteten utan från själva erfarenheten av att studera utomlands. Nämligen vilket arbete man får lägga på att skapa nya bekantskaper och hålla kontakten med folk, hur mycket viktigare och svårare det är när man inte bor på samma plats. Både insikten och själva egenskapen är jag tacksam över nu, när jag vet hur viktig kundkontakten är och hur viktigt det är att vårda kundrelationer.

På fritiden blir det mycket träning. Både jag och min sambo Malin är intresserade av träning, hälsa, god mat och gott vin. Kanske inte i kombination dock.

Träningsmässigt gillar jag att utmana mig själv med sådant som många andra tycker verkar vara helt överjävligt. Mitt största intresse är OCR: obstacle course racing, eller hinderbanelöpning som man säger på svenska. Det är tufft men vansinnigt kul och jag satsar på att vara med i VM i år. Förra året sprang jag ett 24-timmars hinderbanelopp och tänker springa ett ultramaraton senare i år. CrossFit är också en stor del av min vardag.

På Beyond ser jag fram emot att ta min projektledning till nya nivåer. Att bygga relationer med kunderna för att vi ska kunna göra ett ännu bättre arbete, och att fungera som en länk mellan kunderna och kreatörerna.

Läs mer
Ny kund – Forsbergs FritidscenterBeyond berättar Etiketter: . . . . . . . .

Ny kund – Forsbergs Fritidscenter

Husbilstrenden växer sig allt starkare. Antalet husbilar som registrerats de senaste tio åren har tredubblats. En av de största aktörerna i Norden är Forsbergs Fritidscenter. Nu utvecklar Beyond ny hemsida åt dem.

Utveckling och programmering av deras nya sajt är nu i full gång. Arbetet har föregåtts av en workshop tillsammans med Forsbergs för att så noggrant som möjligt förstå affär, försäljning, målgrupp och marknad.
Efter analys och sammanfattning av workshop kunde sedan utvecklingen göras utifrån god förståelse av branschen. Sajten ska vara klar för lansering i mars, lagom till den första vårsolen.

Läs mer
En praktikants memoarer: Du siktar fel, TännsjöWilliam Älgebrink berättar Etiketter: . . . .

En praktikants memoarer: Du siktar fel, Tännsjö

Just nu har vi ett tillskott på byrån i form av en praktikant: William Älgebrink. William studerar grafisk teknik och design på Viskastrandsgymnasiet och är här för att lära sig mer om reklambranschen. Förutom praktikant är han julmustentusiast (världens bästa julmust: Zeunerts), musikfantast (världens bästa album: The Holy Bible) och aspirerande korrekturläsare. Vi ger honom (nästan) fria tyglar att skriva om vad han vill – argt, rebelliskt och ibland kanske i ungdomligt övermod. Men hur vore världen om alla tvingades att tänka och tycka lika. 

Den 30 november publicerades en debattartikel i Dagens Nyheter, skriven av Torbjörn Tännsjö, med titeln ”Reklamen är skadlig för samhället och klimatet”. Debattartikeln har rufsat till fjädrarna hos många i reklambranschen och har på så sätt fått ta emot knivskarp kritik. Inte utan reson, för den delen. I texten inleder filosofen med orden: ”Det är allmänt accepterat att om vi ska undvika de allvarligaste konsekvenserna av den pågående globala uppvärmningen, så behöver människor i den rika delen av världen ändra sina livsmönster.” I korta drag hävdar Tännsjö att reklam är en av de största anledningarna till att vi inte kan ändra våra livsmönster; att vi har svårt att göra egna fria val. Han menar att detta påverkar samhället i en sådan omfattning att vår planet tar skada. Men han har lösningen: utplåna all reklam.

Tyvärr finns det ett problem: det skulle inte lösa någon kris. Självfallet påverkar reklamen samhället, och visst kan den influera de val vi gör i livet, men det är inte kärnan i de problem vi har i dag. Eller de problem vi alltid har haft. Det vore ett förödande misstag att lägga skulden på reklam och marknadsföring; det blir mer en ursäkt än något annat; en anledning till att undvika ett agerande i frågan. Det finns en obligatorisk faktor i problemen vi har – en faktor som alltid finns där oavsett vad: människan.

Vi människor är själviska. Vi drivs av en girighet som ibland kan verka skrämmande. Vi är så fruktansvärt beroende av den där presensformen att vi glömmer av framtiden. Reklamen gör inte att flertalet miljardärer inte vill donera pengar. De har ett fritt val. Med den vulgära förmögenhet de har skulle de, tillsammans, kunna skapa en förändring. Men det är sällan vi uppmärksammar detta – att det faktiskt finns mäktiga människor som med sin ekonomiska styrka skulle kunna starta ett slags revolution. Så, varför siktar vi inte vår kritik mot toppen? Mot de plutokrater som väljer att bada i sina pengar istället för att försöka lösa de problemen vi har i världen. En gigant som Facebook betalade mindre skatt i Storbritannien förra året än vad en britt gör i snitt på ett år – och det är inte första gången ett stort företag försöker slippa undan skattebetalning. Hur kommer det sig att vi inte gör uppror mot jättarna i samhället som har makt? Jo, för att vi ska slå nedåt. De vill att vi ska lägga skulden på kommunismen eller flyktingkrisen eller arbetslösheten. Eller reklam.

Slutligen ställer Tännsjö frågan: ”Går det då att göra sig av med reklamen?” Frågan borde istället vara: ”Går det då att göra sig av med girighet?” Nej. Men man kan göra skillnad. Genom att ställa om siktet. Fokusera på den underliggande pesten som gör att glaciärer smälter och barn svälter.

Läs mer
Beyond växer med en copyGabriel Engberg berättar Etiketter: . . .

Beyond växer med en copy

Vårt senaste tillskott på Beyond heter Gabriel och är en nyutexaminerad copywriter från Yrgo. Vi bad honom berätta lite om sig själv:

Låt dig inte luras av att jag precis har tagit examen. Jag är gammal i smyg och har hunnit med en hel del grejer innan jag upptäckte att det var reklamare jag ville bli. Bodde i Rom i ett år och Stockholm i två år innan jag återvände till hemstaden Göteborg. Har alltid skrivit en massa, vid sidan om att kränga skivor på Bengans, göra musikvideos, ha en ritblogg och leva rövare med mitt gamla hårdrocksband. Genom alla äventyr har jag samlat på mig alla möjliga konstiga erfarenheter som ofta visar sig tillföra oväntade grejer i mitt nuvarande arbete.

När jag skriver är det idén, tonen och flytet som är det avgörande. Att varje varumärke har sin egen röst och att det som kommuniceras är relevant för målgruppen samtidigt som det passar in i strategin. I idéarbetet låter jag hjärnan och magen prata med varandra. När man både fattar och känner nånting i kroppen så är man en bra idé på spåren.

Som en del av min utbildning var jag i nio månader på Stendahls i Göteborg. Där var jag en tredjedel av Virus-teamet vars uppgift det var att utmana gamla arbetssätt och prova nya metoder för idéarbete och teambyggande. Vi jobbade i skarpa projekt samtidigt som vi provade metoder från Hyper Island, scouterna, programmerarvärlden, militären och dagis, och utvecklade våra egna. Nu hoppas jag kunna sprida viruset vidare genom att injicera Beyond med tankesätt och rutiner som har visat sig funka för att skapa bra team som gör bra grejer.

Rent privat är jag en livsnjutare, språknörd och barbecuesåsmakare av rang. Bor med min sambo Anna vid Wieselgrensplatsen i Göteborg, går gärna på quiz och har lite svårt att lämna nittiotalets skatepunk bakom mig.

Jag ser fram emot att kasta mig in i flera olika projekt här på Beyond och lära känna människorna på en växande, bubblande byrå med siktet högt inställt.

Läs mer
En praktikants memoarer: ReklamkultenWilliam Älgebrink berättar Etiketter: . .

En praktikants memoarer: Reklamkulten

Just nu har vi ett tillskott på byrån i form av en praktikant: William Älgebrink. William studerar grafisk teknik och design på Viskastrandsgymnasiet och är här för att lära sig mer om reklambranschen. Förutom praktikant är han julmustentusiast (världens bästa julmust: Zeunerts), musikfantast (världens bästa album: The Holy Bible) och aspirerande korrekturläsare. Vi ger honom (nästan) fria tyglar att skriva om vad han vill – argt, rebelliskt och ibland kanske i ungdomligt övermod. Men hur vore världen om alla tvingades att tänka och tycka lika. 

Det kan anses vara en religiös upplevelse att arbeta på en reklambyrå. Här vill reklamarna att du ska köpa deras broschyrer, läsa deras brandbooks (designbiblar) och lyssna på deras föreläsningar om exotiska och kittlande begrepp som content marketing och strategisk marknadskommunikation. Gammalmodigt säger vissa; trendigt säger andra.

Det går inte att förneka att en del skapar grafiska manualer som en form av vägledning för ett företags visuella identitet, medan andra skapar sådana av en mer machiavellisk natur där typsnitt, färger och logotypförvrängning styrs med järnhand (annars kommer en sur reklamgubbe skicka dig till skärselden där du ska straffas för att du använde Helvetica Neue LT Std 75 Bold istället för Bold Extended). Men som tur är börjar den mentaliteten dö ut.

Förutom detta har hierarkin ersatts med en uppsjö av yrkesroller där hälften av dem betyder samma sak. Du kan till exempel bli antingen art director, strategisk art director, assisterande art director, och – om du känner dig lite för gammal men ändå vill hävda din dominans – senior art director. Du kan till och med bli en så kallad svävande art director. Då undrar du kanske vad i hela friden en svävande art director är? Jo, det är nämligen ett fenomen som uppstår instinktivt hos en art director (oavsett om du är strategisk, assisterande eller senior). Fenomenet innebär att du, utan att egentligen tänka på det, dras till din kollegas skrivbord där du sedan står bakom dennes rygg med armarna i kors. Så småningom kommer det bildas en halvcirkel runt detta skrivbord där någon grymtar förslag eller kliar sig i nacken. På så sätt bildas en kult – en reklamkult. Varsågoda; där har ni ett nytt spännande begrepp: reklamkult.

Läs mer
Sammanfattning av Webbdagarna Göteborg 2015Simon Ring berättar Etiketter: .

Sammanfattning av Webbdagarna Göteborg 2015

Med över 50 inspirerande talare har vi nu, två veckor senare, lyckats smälta intrycken från ett nästan fullsatt Webbdagarna.

Webbdagarna är ett event som arrangerats av Internetworld sedan 2005 och har sedan dess varit ett ledande event och mötesplats för den digitala mediebranschen. Besökarna består av allt från byråer, journalister och inhouse.

Det är inte vad man säger utan hur man säger det

Vad tog vi då med oss från eventet? Först upp på scen av talarna var Erik Modig som liknade våra hemsidor med ett gift gammalt par. Vad säger paret och hur säger de det?

Uppkopplad snö

Efter Erik klev Christina Sandell (Head of Marketing strategy & Operations på Ericsson), upp på scen. Hon visade hur Ericsson, på ett innovativt sätt sponsrade skid-VM i Falun genom att utveckla en Second Screen-lösning. De byggde nämligen en app där du kunde följa skid-VM vart du än befann dig.

Öka försäljning med hjälp av A/B-tester

Jenny Cahier och Malin Rimbark från Adlibris tog plats på scen efter Christina Sandell. De berättade om Adlibris resa mot en lyckad, säljande hemsida, genom att använda sig utav A/B-tester. De lanserade en ny sajt 2013. I samband med lansering sjönk försäljningen med 7,7 procent. De förstod inte varför, men med hjälp av A/B-tester och webbanalys lyckades de vända trenden.

Maskiner som marknadsföring

Ellen Sundh från Coda Collective öppnade både ögon och öron på många av oss cirka 600 besökare. Detta tekniska geni presenterade flera case som både imponerade och förbryllade. Som till exempel kampanjen #Mittljus för Svenska Kyrkan. Ellen visade hur man på många sätt kan använda sig utav kretskort i marknadsföring.

Omnichannel

Omnichannel har blivit lite av ett buzzword. Den amerikanska talaren Pam Moore från Marketing Nutz pratade om just omnichannel och vikten av att leverera värde i en värld fylld av olika skärmar. Pam har för övrigt setts i Forbes lista över de mest inflytelserika personerna i sociala medier.

 

Internet kan inte stoppas

David-Michel Davies, från Webby Media Group (som belönar goda internetbaserade initiativ) pratade om hur internet inte kan stoppas och att det idag finns internetuppkoppling på platser där det inte ens finns människor. Till exempel i regnskogen, där man satt upp sensorer som varnar för bränder.

Vikten av ett community

Livia Moore från Tictail presenterade hur viktigt deras community är och har varit i deras arbete. Tictail är en tjänst som gör det möjligt för vem som helst att starta en webshop. Alla ehandlare som använder Tictail är en del av ett nätverk/community och får möjligheter att delta i event, tävlingar och liknande.

 

Nudie Jeans & Omnichannel

Även Nudie Jeans och deras byrå Matter pratade om omnichannel. I Nudie Jeans fall så brandade de nästan om sig. De älskar jeans och det gör även deras målgrupp. Därför startade de repair-shops. Helt enkelt ställen där du kan lämna in dina jeans. Från att vara en renodlad wholesale, till att bli en helhetslösning för jeans.

Programmering för kvinnor och barn

Sist upp på scen stod den energifyllda finskan Linda Liukas som gjort mycket för det hon brinner för. Bland annat har hon startat programmeringsnätverk för kvinnor i Finland, som även växt och blivit globala. Hon är även författare till boken Hello Ruby. En barnbok på ämnet programmering. I boken får karaktärerna olika uppdrag (till exempel att baka en kaka) som ska lösas med hjälp av kod på ett pedagogiskt sätt.

Sammanfattningsvis är vi nöjda och fyllda med inspiration ifrån ett intensivt Webbdagarna. Vi har både friskat upp gamla kunskaper och tagit del av nya insikter. Nu ser vi fram emot en minst lika intensiv höst och vinter med många spännande webbuppdrag.

Läs mer
AdBlock – Vår tids ”Ingen reklam tack”Simon Ring berättar Etiketter: . . .

AdBlock – Vår tids ”Ingen reklam tack”

AdBlock är ett webbläsartillägg som helt enkelt blockerar reklam. Det finns flera olika varianter men de flesta går under namnet AdBlock. År 2014 fanns det 144 000 000 aktiva användare världen över, vilket ger en uppfattning om hur stort det är. Tillägget hittar automatiskt reklam på sidor och döljer den för dig. Du kan även lägga till egna filter för att visa eller dölja innehåll/reklam. AdBlock kan till och med blockera reklam i Youtube-filmer, vilket gör att du kan titta på klippet direkt, utan att behöva vänta.

Användarantalet visar att det är en uppskattad tjänst. Men inte av alla. Hemsidesägare vädjar till sina besökare att inte blockera deras reklam. Det finns till och med script som tagits fram för att blockera AdBlock-användare. Intressant för dig som annonserar är att de siffror du får för antalet besökare på sajten där du ska annonsera inte redovisar hur många av besökarna som har AdBlock. Kanske kommer upp emot hälften av dem inte se din annons

I iOS 9 (Apples iEnheters operativsystem), som väntas släppas i september, kommer användare ha möjlighet att blockera annonser i Safari. När en stor aktör som Apple agerar på detta vis är det en markering mot irrelevant reklam på nätet. Inte mot reklam i sig. Därför krävs det kanske att de som annonserar investerar i relevans och kvalitet istället för kvantitet till varje pris. Annars har snart alla användare en lapp med ”Ingen reklam tack” på dörren till Internet. 

Läs mer
Speed – ny kund hos BeyondBeyond berättar Etiketter: . . . . . .

Speed – ny kund hos Beyond

Vi är glada och stolta över att kunna presentera Speed som ny kund. Vårt första uppdrag är en genomlysning av varumärket.

De två senaste åren har Speed utsetts till ett av Sveriges Gasellföretag, i år fick man utmärkelsen ”Årets företagare i Borås 2015” och strax efter midsommar gick Ratos in som majoritetsägare. Speed har under kort tid växt från lokalt framgångsrikt företag till stort lönsamt bolag med över 900 medarbetare.

– När företag växer snabbt är det väldigt klokt och ansvarsfullt att se över varumärke och värderingar. Det är vad vi ska göra i nära samarbete med Speed, säger Anna Englund Heilmann, VD på Beyond Communication.

Läs mer
Utnyttja sociala medier under semesternSimon Ring berättar Etiketter: . . .

Utnyttja sociala medier under semestern

Midsommarstänger reser sig runt om i Sverige, väderprognoserna ger hopp och semestern syns runt hörnet. Det är tid för sommar, ledighet och slappande! Gäller det verkligen alla? Självklart kommer arbetet vara i full gång i kiosker på turisttäta orter, på restauranger med uteserveringar och så vidare, men glöm inte det digitala arbetet. Många tar ledigt från arbetsplatsen, men knappast från sociala medier!

Om man tänker efter så inser man vikten av att vara synlig på sociala medier under semestern. Aktiviteten minskar inte, utan ökar snarare. Användarna laddar upp bilder från stranden och från resan, men framförallt bläddrar man i sitt flöde och här vill du synas!  

Undvik därför att pausa era kampanjer! Gör tvärt om! Våga höja budgeten något under de tätaste semesterveckorna. Försök att planera och få ihop en strategi innan du går på semester. Nedan följer en lista med tips för att lyckas på sociala medier även under sommaren.

  • Sätt en sommarstrategi. Det kan vara effektivt att analysera vad som kommer ske i er bransch under sommaren och framförallt vad ni vill få ut av er sommar-kampanj.
  • Schemalägg inlägg. På Facebook gör du detta enkelt genom att klicka på pilen bredvid Publicera och väljer Schemalägg.
  • Sommarpynta er profil. Byt ut ert omslagsfoto till någonting somrigt?
  • Annonsera. Ni vill synas i sommar! Försök att hitta ett erbjudande som kan associeras med sommaren och rikta den mot er målgrupp.
  • Bevaka. Det kommer troligtvis dyka upp trender, hashtags och andra sammanhang som ni vill synas i.
  • Arrangera en tävling. Det behöver inte vara svårt. ”Dela din sommarbild och använd vår hashtag” är inte riktigt tillräckligt. Tänk till och försök få en koppling till ert varumärke.
  • Mät och analysera. Får era inlägg bättre spridning på kvällen? Kommenterar flest på måndagar? Dra nytta av er statistik!

Men det viktigaste tipset av alla är trots allt att njuta av semestern och inte lägga för mycket tid på jobb. Lägg mindre tid på jobb och mer tid på sol och bad! Behöver du hjälp med din sommarstrategi? Vill du bolla idéer? Oroa dig inte! Vårt kontor i Borås är bemannat nästan hela sommaren. Ring, maila eller plinga på dörren, så står vi till er tjänst! Hur som helst, trevlig sommar önskar vi på Beyond Communication!

Läs mer
Beyond berättar

Beyond Party!

Idag slickar vi såren, sopar jordnötter från golvet och försöker få Bad Moon Rising ur skallen. Tack alla ni som kom. Ni gjorde vår invigningsfest härligt rolig och glad. Tack också för alla fantastiska blommor och presenter. Vi är överväldigade. Och ni som inte kom; hav förtröstan – det blir fler Beyond Party.

150611_beyondparty-219 150611_beyondparty-202 150611_beyondparty-192 150611_beyondparty-180 150611_beyondparty-177 150611_beyondparty-173 150611_beyondparty-166 150611_beyondparty-155 150611_beyondparty-154 150611_beyondparty-152 150611_beyondparty-149 150611_beyondparty-146 150611_beyondparty-136 150611_beyondparty-135 150611_beyondparty-133 150611_beyondparty-122 150611_beyondparty-116 150611_beyondparty-106 150611_beyondparty-105 150611_beyondparty-102 150611_beyondparty-100 150611_beyondparty-83 150611_beyondparty-80 150611_beyondparty-76 150611_beyondparty-75 150611_beyondparty-68 150611_beyondparty-66 150611_beyondparty-63 150611_beyondparty-62 150611_beyondparty-54 150611_beyondparty-52 150611_beyondparty-50 150611_beyondparty-49 150611_beyondparty-46 150611_beyondparty-45 150611_beyondparty-43 150611_beyondparty-41 150611_beyondparty-39 150611_beyondparty-37 150611_beyondparty-36 150611_beyondparty-30 150611_beyondparty-29 150611_beyondparty-26 150611_beyondparty-24 150611_beyondparty-22 150611_beyondparty-17 150611_beyondparty-11 150611_beyondparty-10 150611_beyondparty-9 150611_beyondparty-8 150611_beyondparty-5 150611_beyondparty-3 150611_beyondparty-2

Läs mer
Välkommen till Beyond Webb!Simon Ring berättar

Välkommen till Beyond Webb!

I mars blev två reklambyråer en. Med webbkompetens i form av forna Plus 33 blev det dags att rusta upp vår egen hemsida. Den första versionen av onestepbeyond.se representerade inte längre byrån när kompetensen numera fanns in-house.

I april startade vi transformationen med en workshop, där vi bollade idéer, satte ett grund-wireframe och drack kaffe. Fasen efter workshopen bestod av design, där skiss framtogs och strukturen utgick från vårt wireframe. När designen blev färdig överlämnades skiss till utveckling där det i nuläget skrivits 3 138 rader kod (vilket får anses som imponerande lite). Parallellt med utvecklingen har vi jobbat med instansning, det vill säga att vi fyllt hemsidan med innehåll. Projekt har fotats, texter har skrivits och high-fives har utdelats.

Nu är den äntligen här! I indirekt anslutning till vår fest, Beyond Party, så går vår nya hemsida live! Med en responsiv och stilren webbdesign hoppas vi kunna tillfredsställa våra besökare.

Klicka gärna runt på sidan. Feedback tas mer än gärna emot på sr@onestepbeyond.se.

Läs mer
Tillökning på Borås nyaste byrå – Välkommen Kristina.Beyond berättar

Tillökning på Borås nyaste byrå – Välkommen Kristina.

Nej det var inget aprilskämt, vi är redan en till! I går, den första april välkomnade vi vår nya projektledare och copywriter Kristina Blom till Beyond Communication.

Kristina kommer närmast från en roll på Göteborg Film Festival där hon varit projektledare och koordinerat deras marknadsavdelning.
– Det ska bli riktigt roligt att få vara del av en byrå, något jag siktat på länge, säger Kristina.

Läs mer
Två reklambyråer blir enBeyond berättar

Två reklambyråer blir en

Nya byrån Beyond Communication drog igång vid årsskiftet. Redan efter två månader växer man genom att gå samman med byrån Plus 33. Namnet blir Beyond Communication.

– Plus 33:s kompetens på webb och sociala medier kompletterar våra kunskaper perfekt. Dessutom hade vi många gemensamma kunder, så sammanslagningen känns helt naturlig, säger vd Anna Englund Heilmann.

Efter sammanslagningen består byrån av 9 personer. Med huvudkontor i Borås och mindre kontor i Göteborg samt Gislaved, räknar man med att inom kort växa med ett par kreatörer till.

– Det är inget självändamål, men Plus 33 hade ett fantastiskt 2014 och har med sig många kunder in. Samtidigt för vi samtal med många nya kunder och då kommer vi att behöva förstärkning, avslutar Tobias Andersson, webbstrateg och tidigare vd för Plus 33.

Läs mer